Ibu Bapa sebagai ‘Role Model’
Oleh
sebab tahap pertama adalah masa bebas bermain, anak tersebut dianggap sebagai
"tuan" bagi ibu bapanya. Rasulullah SAW bersabda, "Anak adalah
tuan selama 7 tahun (yang pertama)." Ini adalah usia menjadi kanak-kanak
dan bermain; dia belum lagi bersedia sepenuhnya untuk pendidikan melalui arahan
secara formal.
Apa yang
dikatakan di atas, bagaimanapun, tidaklah bermaksud seorang anak itu tidak
boleh menangkap atau memahami apa-apa; bukan begitu. Anak secara berterusan
dipengaruhi oleh atmosfera di tempat dia tinggal; dia belajar melalui pemerhatian dan tiruan.
Oleh itu, adalah benar-benar perlu bagi ibu bapa untuk memberikan anak
contoh yang baik melalui
tingkah laku mereka sendiri. Rasulullah SAW
bersabda,
"Hormati anakmu dan
ajarkan mereka tingkah laku yang baik, maka Allah akan mengampunkan
(dosamu)."
Walaupun
anak itu belum bersedia dengan arahan secara rasmi, namun para Imam kita telah
menekankan bahawa isu-isu agama - yang paling asas dan mudah- perlu
diperkenalkan kepada mereka secara beransur-ansur. "Beransur-ansur"
adalah perkara paling penting untuk kita ingati pada fasa pertama ini. Hadis
berikut yang diriwayatkan oleh 'Abdullah ibn Fazl dari Imam ke-5 atau ke-6
adalah sangat penting untuk kita fahami apakah yang dimaksudkan dengan
"secara beransur-ansur".
· "Apabila anak mencapai umur 3 tahun, ajarkan dia 7 kali membaca “La
ilaha illa lah”.
· Kemudian, biarkan dia
sehingga umurnya 3 tahun, 7 bulan dan 20 hari; kemudian latihlah untuk mengucap
“Muhammadun Rasulullah”.
· Kemudian, biarkan dia sehingga
lengkap umurnya 4 tahun, lalu ajarkan dia 7 kali membaca “Sallallahu 'ala Muhammadin
wa aali Muhammad”.
· Kemudian biarkan dia sehingga
umurnya 5 tahun; lihat jika dia boleh membezakan antara tangan kanan dengan tangan
kiri. Jika dia tahu perbezaannya, maka jadikan dia mengadap qiblat dan beritahu
dia untuk melakukan sujud.
· Ini harus berterusan hingga
umurnya 6 tahun. Kemudian dia harus diberitahu untuk solat dan ajarkan ruku' dan
sujud.
· Apabila genap usianya 7 tahun, dia harus diminta untuk membasuh
muka dan tangannya, dan diberitahu untuk melakukan solat.
· Ini akan berterusan hinggalah dia
mencapai usia 9 tahun, di mana dia harus diajar mengambil wudu dengan betul untuk solat.
· Apabila dia belajar berwudu dan
solat dengan betul, maka Allah mengampunkan dosa-dosa ibu bapanya."
Imam Khomeini dan Pendidikan Kanak-Kanak
Imam
Khomeini percaya bahawa kanak-kanak harus diajar perkara betul perkara salah
serta hukum-hukum Islam sebelum mereka menjadi Baaligh.
Kadang-kadang
Imam akan bertanya pada anak lelaki saya yang berusia 8 tahun, "Sudahkah
kamu solat?"
Saya
akan menjawab, "Agha, dia belum baligh lagi." Imam akan berkata,
"Kanak-kanak harus menjadikan solat sebagai habit (kebiasaan) mereka
sebelum mereka menjadi Baaligh."
Setiap
kali Imam melihat kanak-kanak, beliau akan bertanya, "Sudahkah kamu
solat?" Jika kanak-kanak itu belum lagi solat, beliau akan memberikan
tikar sembahyangnya dan berkata,
"Pergi
dan ambillah wudukmu dan segera tunaikan solat." Selepas mereka selesai
solat, beliau akan berkata,
"Alangkah
baiknya jika kamu solat pada waktunya. Allah pasti menjadi lebih
gembira."
Oleh :
Mrs Fatema Tabatabai - menantu Imam Khomeini
Sumber:-
-Sumber
: Tranquil Heart - 43 Recollections of Imam Khomeini Relating to Prayers
Kebebasan
Bermain
Bermain adalah
keperluan utama anak-anak yang harus dipenuhi. Permainan membantu perkembangan
fizikal dan mental kanak-kanak serta memajukan kebolehan bersosial di dalam
dirinya. Hukum alam tidak mengecualikan sesiapapun termasuk para nabi dan hamba-hamba
soleh yang lain. Mereka juga semasa di usia kanak-kanak, bermain sebagaimana
lazimnya kanak-kanak lain bermain.
Imam Ja’far as Sadiq
berkata: “Biarkan anakmu
bermain sesuka hatinya sampai ia berumur 7 tahun,”
Beberapa
poin penting :-
1. Berikan kebebasan untuk anak-anak bermain tanpa
larangan sama ada dari aspek waktu bermain, jenis permainan dan cara
bermain, selagi mana permainan itu tidak membahayakan anak atau orang
lain serta tidak bertentangan dengan etika Islam dan masyarakat.
2. Dr. Spock mengatakan, “Tugas kita (ibu bapa) adalah
membiarkan anak-anak mengurusi permainan mereka sehingga mereka belajar sesuatu
dari permainan tersebut. Biarkan anak-anak mengikut daya khayal mereka. Hanya
dengan cara inilah, permainan akan bermanfaat bagi mereka. Permainan haruslah
menjadi guru bagi mereka. Dan jika anak merasakan perlu bantuan dari ibu bapa
untuk menyelesaikan masalah dalam permainannya, maka tibalah giliran ibu bapa
untuk membantunya,”
Shafwan Al-Jammal berkata, “Imam Musa yang kala itu masih kecil
datang dengan membawa seekor binatang. Beliau berkata kepada binatang itu,
“Sujudlah kepada Tuhanmu!”. Ayah beliau, Imam Ja’far As-Shadiq yang menyaksikan
adegan itu terus mengangkat dan mendakap beliau.
3. Orang tua sebaiknya ikut bermain bersama
anak-anak. Ini akan menjadikan anak-anak merasa lebih gembira, merasa dihargai
dan membantu mengembangkan potensi diri anak-anak seperti merasa yakin diri.
Anak-anak juga akan menjadi lebih mesra dan akrab dengan kedua orang tuanya.
Kisah Rasulullah SAW bermain dengan Hasan dan Husain diketahui kita semua.
Bahkan ketika Rasulullah melaksanakan solat, cucunya menaiki punggung baginda.
Apa yang harus kita lakukan jika situasi yang sama ini berlaku adalah membiarkan
keadaan itu dan memindahkan mereka dengan lembut tanpa kekerasan.
Abdullah bin Zubair berkata, “Aku ingin bercerita kepada kalian
tentang orang yang paling mirip dengan Rasulullah SAW dan paling baginda
cintai, yaitu Al-Hasan bin Ali. Suatu hari aku melihat Rasulullah SAW sedang
bersujud, tiba-tiba Al-Hasan datang dan menaiki leher atau punggung baginda.
Rasulullah SAW tidak menurunkannya. Beliau menunggu sampai cucu kesayangannya
itu turun dari baginda. Aku juga pernah melihat Rasulullah SAW sedang ruku’
lalu Al-Hasan datang dan keluar masuk di antara dua kaki beliau.”
4. Menggunakan bahasa yang boleh
difahami kanak-kanak. Atau dengan kata lain, ayah dan ibu berkelakuan
seolah-olah mereka juga adalah anak kecil. Rasulullah SAW bersabda,
“Jika seseorang itu memiliki anak kecil hendaklah dia berkelakuan
seperti anak kecil dan berbicara dengan bahasa mereka.”
Para pakar psikologi menyatakan, “Anda haruslah memperlakukan
anak-anak seperti teman, ajaklah mereka melakukan suatu
pekerjaan bersama kalian. Ikutlah dalam permainan mereka.
Berbicaralah dengan bahasa cinta dan kasih sayang. Semua orang harus berusaha
untuk menempatkan dirinya seperti anak kecil dan berbicara dengan bahasa
mereka.”
5.
Memperhatikan kelakuan anak-anak ketika bermain tanpa sepengetahuan
mereka. Bermain dapat menjadi ukuran apakah perilaku anak normal atau
tidak. Ibu bapa boleh menggunakan peluang itu untuk memperhatikan
kemampuan berbahasanya, berfikirnya dan sikap lembut atau keras si anak serta
emosinya. Dengan itu, ibu bapa boleh merancang program pendidikan yang sesuai
buat anak.
Sumber:-
Pendidikan
Anak Menurut Ajaran Islam (m/s 62)
Menanam
rasa cinta kepada Allah, Rasulullah dan AhlulBait
Rasa
cinta kepada Allah SWT wajar disemai sejak anak-anak kita masih kecil lagi. Ini
kerana rasa cinta kepada Allah SWT sangat memberi kesan kepada jiwa dan
psikologi anak serta mempengaruhi tingkah laku dan tindakannya dalam meniti
kehidupan di dunia ini. Rasa cinta kepada Allah SWT menjadi benteng kepada
anak-anak dari melakukan apa jua perbuatan yang mengundang kemurkaan Allah SWT
justeru melindungi dirinya dari perbuatan dosa dan tindakan yang mencelakakan
diri sendiri.
Ibu bapa
mungkin boleh memantau anak ketika mereka masih kecil dan di waktu mereka
berada dekat di samping kita. Namun kelak anak-anak akan menjejak usia remaja,
dewasa dan melangkah jauh dari ibu bapa. Mereka akan berhadapan dengan pelbagai
persoalan, rintangan, cabaran dan godaan kehidupan. Seandainya anak itu sejak
dari kecil lagi telah disemai jiwanya untuk mencintai Allah, sentiasa merasakan
diri diperhati Allah, dan sentiasa ingin mendekatkan diri kepada Allah SWT,
maka pasti sekali rasa kejiwaan ini menjadi pelindung atau pendinding terkuat
untuk dirinya.
Persoalannya,
bagaimana kita ingin menanam rasa cinta kepada Allah SWT dalam jiwa anak-anak.
Apakah cukup sekadar membaca Al-Quran, menunaikan solat, menutup aurat dan
menghafal doa sahaja.
Rasa
cinta sebagaimana kita semua sedar atau pun tidak, hanya tumbuh apabila
seseorang itu dapat melihat kebaikan dan keindahan sesuatu objek itu. Ia tidak
boleh tumbuh melalui kaedah kekerasan, ugutan mahupun ancaman. Ia hanya akan
tumbuh apabila kita belajar untuk mensyukuri pemberian dan anugerah Allah
SWT. Maka ini berarti andai ibu bapa mahu menyemai rasa cinta dalam
diri anak-anak kepada Allah SWT, ibu bapa haruslah berusaha memperkenalkan
kebaikan dan keindahan Allah kepada anak-anak.
Begitu
juga dalam usaha kita menanam rasa cinta kepada Rasulullah SAW dan para
AhlulBait baginda, ini boleh dilakukan dengan menceritakan kepada anak-anak
akan keindahan akhlak mereka, kebaikan dan kemurahan hati mereka, keberanian
dan sifat rendah diri mereka, kejujuran dan keadilan mereka. Dalam masa yang
sama ibu bapa dapat melatih anak-anak untuk mengambil mereka sebagai contoh
terbaik dalam menjalani kehidupan. Ini dapat melindungi anak-anak dari
cenderung mengambil orang lain sebagai contoh mereka. Misalnya hari ini,
generasi muda kita banyak dipengaruhi oleh artis-astis, pelakon-pelakon Barat
dan terikut-ikut tingkah laku dan gaya pemikiran idola mereka. Ini terjadi
kerana anak-anak tidak dilatih untuk mengenal idola terbaik dalam hidup mereka
yaitu Rasulullah SAW dan para AhlulBaitnya.
Ibu bapa
juga boleh berkongsi cerita dengan anak-anak akan kisah para ulama masa kini
yang menjadikan AhlulBait sebagai contoh mereka. Kisah-kisah orang soleh, kisah
para nabi juga merupakan antara yang wajar dikongsi kepada anak-anak sejak
mereka kecil lagi, moga-moga dengan itu bukan sahaja dapat menumbuh rasa cinta
anak-anak pada golongan mulia ini bahkan berusaha belajar untuk mengenal
nilai-nilai mulia yang seharusnya mereka terapkan dalam kehidupan ini.
Imam Hasan berkata,
“Mereka yang mengenal Allah akan mencintai Allah”
.
Ibu bapa
juga boleh memperkenalkan Allah SWT kepada anak melalui soalan-soalan yang
sering diajukan mereka. Anak-anak semakin mereka boleh berfikir dan berbicara
akan selalu sahaja mengajukan pertanyaan demi pertanyaan untuk memenuhi rasa
ingin tahu mereka. “Dari mana dia datang, siapakah yang menciptakan kedua orang
tuanya?” Dan ibu bapa harus berusaha memberikan jawaban dengan bahasa yang
mudah, yang boleh difahami anaknya. Apa jua kebaikan dan kelebihan yang
didapatkan si anak kaitkanlah ia dengan kemurahan dan kasih sayang Allah SWT.
Ini secara tidak langsung mendidik jiwa anak agar melihat segala kebaikan itu
adalah dari Allah SWT dan belajar bersyukur kepada-Nya.
“Tak
Kenal Maka Tak Cinta”.
Semoga
Allah menyemai hati-hati kita dengan rasa cinta kepada-Nya. Cinta kepada Allah
adalah kunci segala kebahagiaan dan ketenangan abadi..
No comments:
Post a Comment
Note: only a member of this blog may post a comment.