Era
cyber merujuk kepada zaman yang dipenuhi dengan pelbagai teknologi dan alatan
canggih di mana generasi muda memiliki akses mudah menggunakannya. Jika dahulu
jarang sekali kita mendengar anak-anak kecil memiliki telefon pintar misalnya.
Namun, hari ini anak berumur 3-4 tahun sudah mendapat akses kepada teknologi
ini. Mereka menjadikan teknologi ini sebagai alat hiburan sementara ibu bapanya
kesibukan mencari rezeki. Begitu juga jika dahulu akses kepada kemudahan
internet hanya terhad kepada kawasan-kawasan tertentu, namun hari ini,
rata-rata para pelajar dengan mudah mendapat akses kepada internet.
Setiap
kemudahan teknologi dan alatan canggih ini, selain dari memiliki kelebihan
tersendiri, dalam masa yang sama ia juga memberi pendedahan yang negatif kepada
anak-anak. Pendedahan negatif ini andai tidak dikawal atau diberikan garis
panduan tentang bagaimana menghadapinya, boleh mengancam kesihatan fizikal,
moral dan spiritual anak-anak.
Hiburan/Permainan
Bukan
itu saja, seiring dengan peredaran zaman, hiburan masa kini juga semakin
canggih wujud dalam pelbagai bentuk seperti permainan video, PlayStation,
permainan komputer, permainan di telefon pintar dan sebagainya. Jika dahulu di
waktu kanak-kanak, permainan yang sering menjadi pilihan mereka majoritinya
adalah permainan di luar rumah. Seperti bermain guli, gasing, wau, kejar-kejar,
sorok-sorok, pondok-pondok, main masak-masak, main tembak peluru, ting-ting,
main baling selipar, main baling getah, lompat tikus, permainan batu seremban,
congkak, ceper dan sebagainya.
Rata-rata
permainan ini membawa kesan positif kepada anak, antaranya :-
1) Memupuk semangat kerjasama,
bantu-membantu (khusus bagi permainan yang melibatkan aktiviti berkumpulan)
2) Menggalakkan budaya hidup sihat,
mengeluarkan peluh, mendapat sinar matahari (khusus bagi permainan yang
melibatkan tenaga fizikal)
3) Wujudnya interaksi antara
kanak-kanak seterusnya mengembangkan potensi mereka untuk belajar bersosial dan
berkomunikasi dengan kanak-kanak lain.
4) Wujudnya suasana ceria dan positif
di mana kanak-kanak merasa gembira bermain bersama teman-teman lain, dan ini
menggalakkan perkembangan emosi dan psikologi yang positif dalam diri
anak-anak.
Jelas
sekali bahawa kesan positif aktiviti atau permainan di luar rumah yang
dinyatakan di atas tidak didapati dalam permainan video di komputer atau di
telefon pintar, tetapi sebaliknya ia memiliki beberapa kesan negatif yang perlu
diberi perhatian oleh kita semua. Antaranya :-
1. Ketagihan – Sering kali
terjadi di mana anak-anak yang sudah terbiasa bermain game akan mengalami
ketagihan dengan permainan tersebut. Mereka bukan sahaja sukar berhenti dari
aktiviti itu, bahkan hilang minat dengan aktiviti lain yang lebih bermanfaat.
Bahkan makan minum juga tidak diendahkannya. Serta sukar untuk memberi fokus
pada pelajaran . Dan jika diganggu, mereka cenderung menunjukkan reaksi marah
dan tidak senang.
Justeru itu terdapat ibu bapa yang cuba mengawal dan
mendisiplinkan anak mereka dengan membataskan masa yang dibenarkan untuk
bermain game. Terdapat juga ibu bapa yang sedaya-upaya menjauhkan anak mereka
dari permainan ini. Seperti kata pepatah, mencegah lebih baik dari merawat.
Ketagihan kepada permainan game bukan sahaja terjadi pada
kanak-kanak, dan golongan remaja, bahkan orang dewasa yang sudah berkahwin pun
boleh mengalami keadaan yang sama dan oleh itu sukar memberi fokus pada
kehidupan rumah tangga mereka.
Penggunaan WhatsApp, Facebook dan pelbagai aplikasi sosial yang
lain tanpa kawalan, juga boleh menyebabkan ketagihan dan menarik fokus
seseorang dari tugas dan tanggungjawabnya yang sebenar.
2. Pendedahan kepada elemen-elemen
seksual
Anak-anak haruslah diberi garis panduan yang jelas agar mereka
sedar risiko kerosakan yang bakal menimpa mereka seandainya mereka tidak
menjaga diri dari perkara-perkara yang berunsur seksual, yang boleh
membangkitkan naluri seksual semulajadi mereka. Permainan komputer dari Barat
dan Jepun sering mengandungi elemen yang tidak sopan sama ada dari segi
berpakaian atau adegan-adegan tidak sopan yang turut diselitkan dalam permainan
tersebut.
Permainan di telefon pintar pula terdapat iklan-iklan tidak sopan
yang sering muncul ketika sedang bermain aplikasi di dalam telefon pintar. Maka
sebaiknya jauhi sahaja anak-anak dari permainan di telefon pintar. Dan sedaya
upaya menarik minat mereka kepada permainan yang lebih menarik, yang boleh
menjana minda dan kreativiti mereka serta menanamkan nilai positif dalam diri
mereka.
InshaAllah permainan komputer/telefon pintar dapat dikurangkan
risiko negatifnya andai ia masih di dalam kawalan, tidak berlebihan dalam
bermain, dan tidak sampai menjadi ketagihan. Dan ada juga yang memilih untuk
bermain permainan komputer untuk meningkatkan kemahiran berbahasa, meningkatkan
daya fikir, daya ingatan dan lain-lain.
Negara seperti Iran ada menghasilkan permainan komputer yang
menyelitkan budaya masyarakat Iran dan nilai-nilai Islami sekaligus menyediakan
alternatif kepada peminat-peminat permainan video game.
No comments:
Post a Comment
Note: only a member of this blog may post a comment.