1) Ayatullah Ibrahim Amini:
Untuk
mengatur nafkah buat isteri adalah wajib bagi suami. Seorang lelaki adalah
bertanggungjawab untuk menanggung perbelanjaan isterinya seperti makanan,
pakaian, rumah, doktor, dan ubat-ubatan. Dia dikira melakukan kesalahan jika
tidak menafkahi isterinya dan boleh didakwa di sisi undang-undang.
Seseorang
itu tidak boleh menjangkakan sebuah keluarga hidup tanpa apa-apa perbelanjaan.
Mereka semua memerlukan makanan, ubat-ubatan, pakaian dan sebuah tempat untuk
didiami. Walau bagaimanapun, mereka mungkin meminta barangan yang tidak perlu
di mana dalam hal itu seseorang boleh menidakkan mereka dan tidak mengikut
pelbagai kehendak mereka.
Seorang
lelaki yang bijaksana akan berbelanja mengikut pendapatannya. Dia haruslah
mengkelaskan barangan yang perlu dan membelinya mengikut keutamaan bila mana
yang dia mampu. Dia juga mestilah menyimpan sebahagian wang untuk waktu
kecemasan. Sebahagian wang haruslah diasingkan bagi membayar sewa rumah atau
membeli kediaman baru. Dia juga haruslah jangan lupa akan bil elektrik, air,
gas dan telefon. Cukai harus dibayar dan perbelanjaan sekolah harus diingat
dalam kepala. Dia mestilah secara serius menghindar diri dari terlalu banyak
berbelanja dan membayar barangan yang tidak penting. Cara perbelanjaan yang
berhemah tidak akan menjadikan seseorang itu bankrap atau dikelilingi hutang.
Allah
melihat perbelanjaan yang seimbang sebagai tanda keimanan dan menyatakan di
dalam Al-Quran: “
“Dan juga mereka (yang diredhai Allah itu ialah) yang apabila
membelanjakan hartanya, tiadalah melampaui batas dan tiada bakhil kedekut; dan
(sebaliknya) perbelanjaan mereka adalah betul sederhana di antara kedua-dua
cara (boros dan bakhil) itu.” (25:67)
Imam Sadiq menyatakan:
“Aku menjamin seseorang itu, yang berbelanja dengan sederhana, bahawa dia tidak
akan menjadi miskin.”
Imam Sadiq juga
menyatakan: “Terdapat empat kumpulan manusia yang mana doanya tidak akan
diterima; satu darinya adalah yang membazirkan kekayaannya dan kemudian dia
meminta kepada Allah, Ya Allah! Kurniakanlah aku rezeki. Kemudian, Allah
menjawab, bukankah Aku telah memerintahkan kamu agar besederhana (dalam
berbelanja).”
Abdullah ibn Aban berkata: “Aku bertanya kepada Imam Musa ibn Ja’far
mengenai menafkahi keluarga dan beliau menyatakan: ‘Berlebih-lebihan dan kikir
kedua-duanya adalah dikeji. Seseorang tidak harus hilang kesederhaan (dalam
berbelanja).”
Seorang
lelaki yang bijaksana akan mengelak dari meminjam wang dan tidak akan membuat
pinjaman untuk tujuan yang tidak penting. Ekonomi yang berdasarkan pinjaman
(bersama riba), yang diperoleh daripada bank-bank dan institusi-institusi lain
di sisi Islam dan di sisi logik adalah salah dan bukan sesuatu yang terpuji.
Membeli
barang-barang dengan sistem sewa-beli, walaupun menjadikan rumah anda nampak
bagus, tetapi ia mengambil keselesaan dan ketenangan minda dari anda.
Mengapa
seseorang itu perlu membeli barang-barang yang tidak perlu dengan bayaran yang
lebih mahal dan memenuhi poket bank secara ansuran? Kehidupan semacam apakah
itu apabila kesemua barang diperoleh melalui harga sewa-beli? Bukankah lebih
baik untuk seseorang itu menunggu dan menyimpan wangnya demi membeli
barang-barang tersebut dengan harga yang lebih murah?
Memang
benar bahawa menjana pendapatan adalah sukar dan ia berpengaruh besar ke atas
kehidupan seseorang, walau bagaimanapun, lebih penting dari itu adalah cara
seseorang membelanjakan wangnya. Terdapat keluarga yang mempunyai pendapatan
yang bagus akan tetapi sentiasa di bawah hutang orang lain. Terdapat juga
keluarga yang berpendapatan rendah tetapi hidup dengan selesa. Perbezaan antara
keduanya adalah cara mereka membelanjakan pendapatan mereka. Oleh itu, adalah
demi kebaikan keluarga seorang lelaki itu mengawal perbelanjaannya atau
mengawal selia orang yang bertanggungjawab untuk itu.
Akhir
sekali, adalah diingatkan bahawa sifat bakhil adalah juga sesuatu yang tidak
baik sebagaimana berbelanja secara berlebihan. Jika seseorang itu mempunyai
pendapatan yang lebih, dia haruslah menjadikan keluarganya lebih selesa dan
menyediakan keperluan utama mereka sebanyak yang mungkin.
Kekayaan
dan wang semuanya adalah untuk berbelanja dan menyediakan keperluan-keperluan
hidup, dan bukannya untuk ditimbunkan dan ditinggalkan (selepas mati).
Tanda
kekayaan haruslah jelas dalam keluarga seseorang itu dan rumahnya. Apa gunanya
bekerja keras dan tidak membelanjakannya?
Seseorang
itu haruslah menggunakan kekayaannya untuk keselesaan keluarga dan dirinya.
Adalah perkara yang dibenci untuk melihat seseorang yang mampu tetapi
anak-anaknya mendahagakan pakaian dan makanan yang bagus. Anak-anak kepada
seorang yang kedekut akan menunggu kematiannya untuk berkongsi kekayaannya.
Jika
Allah Taala mengurniakan rezeki-Nya ke atas seseorang, rezeki ini haruslah
jelas dalam kehidupan seseorang itu.
Rasulullah SAW
menyatakan: “Dia bukanlah dari kami (pengikut Rasulullah SAW) yang memiliki
wang tetapi menjauhkan keluarganya dari kekayaannya.”
Imam Musa ibn Ja’far
menyatakan: “Ahli keluarga adalah tanggungan bagi seorang lelaki. Oleh itu
sesiapa yang dianugerahkan rezeki oleh Allah, harus menyebarkan ia buat
keselesaan tanggungannya, jika tidak rezeki tersebut akan diambil darinya.”
Imam Rida menyatakan:
“Adalah layak bagi seorang lelaki untuk memberikan ahli keluarganya keselesaan
dengan membelanjakan pendapatannya supaya mereka tidak menantikan kematiannya.”
Imam Ali menyatakan:
“Aturkan buah-buahan buat tanggunganmu setiap hari Jumaat supaya mereka menjadi
gembira dengan kedatangan ha
ri
Jumaat90.”
2) Ayatullah Murtadha Muttahari
Kisah
Imam Ja’far dengan Kelompok Sufi
Sufyan
Suri tergolong dalam kumpulan Muslim yang dipanggil sebagai Zahidi atau Sufi,
yang muncul pada awal tahun 200 selepas Hijrah. Mereka menolak dunia, dan
menganggap nikmat dan kelebihannya sebagai godaan-godaan untuk memalingkan
manusia dari beribadah kepada Allah. Mereka menganjurkan kesederhanaan, dengan
membataskan ia pada tahap asas untuk hidup.
Satu
hari dia datang melawat Imam Ja’far Sadiq dan mendapati Imam berpakaian jubah
putih yang anggun yang diperbuat daripada bahan yang mahal. Dia serta-merta
mengkritiknya dengan berkata, “Anda tidak seharusnya berpakaian dengan jubah
semewah ini. Ia bukan untuk anda menghiasi diri anda. Kesenangan dan keindahan
dunia tidak seharusnya mencemarkan orang-orang alim seperti anda. Maksud saya,
anda seharusnya menahan diri dari mengambil makanan yang baik dan pakaian yang
bagus.”
Imam
Ja’far as Sadiq tersenyum dan berkata, “Saya ingin menjelaskan sesuatu yang
akan memberi manfaat kepada kamu di dunia dan di akhirat. Selain itu, jika kamu
berhajat memperoleh lebih banyak ilmu mengenai Islam supaya kamu boleh
menyampaikannya kepada orang lain, ia akan menjadi sangat berguna; tetapi jika
tujuan kamu adalah untuk mewujudkan ketidakharmonian di kalangan Muslim, kamu
akan abaikan apa sahaja yang saya katakan, sebagaimana yang dilakukan oleh
semua penjaja kerosakan. Dengarkan baik-baik.
Kamu
masih berpegang kepada keadaan awal Islam, Minda kamu membawakan imej kehidupan
sederhana Nabi Muhammad SAW dan para sahabat baginda. Kamu fikir cara
hidup itu adalah wajib ke atas semua Muslim sehingga Hari
Pengadilan. Sebenarnya, ia adalah sebaliknya. Nabi dan para sahabatnya yang
beriman hidup pada zaman di mana umat Islam hidup dengan keperluan asas yang
minimum.
Oleh
itu, kehidupan mereka tidak berbeza dari kehidupan orang-orang Islam yang lain.
Walau bagaimanapun, apabila sesebuah negara itu memperoleh sumber yang banyak
dan mencapai nikmat-nikmat yang diciptakan untuk manusia, maka mereka yang
paling dekat dengan Allah adalah lebih layak menerima nikmat tersebut daripada
orang lain, orang-orang soleh dan bertaqwa lebih layak daripada orang-orang
zalim dan menindas, orang-orang mukmin lebih layak daripada orang yang tidak
beriman.
Kamu
menganggap ia berdosa bagi saya untuk menikmati nikmat Allah. Biar saya
memberitahu kamu sesuatu. Sejak saya mencapai usia kematangan, saya telah
memastikan bahagian yang ditetapkan Allah untuk kaum kerabat, orang-orang
miskin, orang yang memerlukan, musafir, tawanan dan sesiapa sahaja yang
memiliki hak ke atas saya, sampai kepada mereka sebelum matahari tenggelam.
Tidak pernah walau seketika saya mengabaikan atau menangguhkan pelaksanaan
tugas-tugas saya terhadap saudaraku”.
Sufyan
terkesima. Dia tidak mempunyai jawaban, maka dia bangkit dan pergi kepada para
sahabatnya, dan berkongsikan perbualannya dengan Imam a.s. Mereka memutuskan
untuk menyediakan hujah yang kuat terhadap Imam, dengan bukti sokongan dari
Al-Quran dan as-Sunnah.
Beberapa
hari kemudian, kumpulan tersebut melawat Imam dan berkata, “Sahabat kami tidak
dapat mengemukakan hujahnya mengenai cara hidup sederhana dengan cara yang
meyakinkan, oleh itu kami telah datang dengan persediaan untuk mengalahkan
hujah anda atas dasar bukti yang tidak boleh dinafikan.”
“Kamu
adalah dialu-alukan untuk membentangkan hujah kamu yang disokong bukti,” Imam
menjawab.
“Bukti
kami adalah berdasarkan kepada Al-Quran itu sendiri,” mereka bermula dengan
yakin.
“Bukti
manakah yang boleh mengatasi ayat-ayat Al-Quran. Teruskan. Saya lebih dari
minat untuk mendengarnya,” beliau menjawab.
“Dua
ayat Al-Quran ini adalah mencukupi untuk membuktikan hujah dan kepercayaan
kami. Allah Taala telah memuji sebahagian sahabat Nabi sebagai berikut:
‘Walaupun kemiskinan tidak
membolehkan mereka untuk memenuhi keperluan mereka sendiri, mereka mengambil
kira keperluan orang lain lebih dari keperluan diri sendiri dan menolong
mereka. Mereka sesungguhnya akan memperoleh kejayaan, yaitu orang-orang yang bebas
dari sikap bakhil dan kikir.’
dan
‘Walaupun mereka sendiri kelaparan,
mereka memberi makan orang miskin, anak yatim dan tawanan.’
Sebaik
sahaja ketua kumpulan mereka berhenti bercakap, salah seorang daripada hadirin
bersuara.
“Sepanjang
yang saya faham, anda sendiri merasa ragu dan tidak pasti dengan kepercayaan
anda sendiri. Anda berhajat untuk membunuh segala kepentingan peribadi dalam
harta dan pemilikan seseorang, supaya orang-orang harus mengagihkan segala
kepunyaan mereka kepada para pengemis seperti anda, sementara anda hidup dengan
rezeki hasil titik peluh mereka. Lagipun, saya tidak pernah melihat anda
mengamalkan apa yang anda nasihatkan. Anda tidak pernah menahan diri dari
mengambil makanan yang baik untuk diri anda tetapi mahu menghalang orang Islam
lain dari nikmat itu.”
Imam
mendiamkan para sahabatnya dengan berkata, ‘Ledakan kata seperti itu tidak akan
mencapai apa-apa,’
Beliau
kemudian menghadap para Sufi dan bertanya, ‘Kamu memetik ayat Al-Quran, tetapi
adakah kamu tahu mana satu ayat yang telah dimansuhkan dan mana satu ayat yang
diwahyukan untuk menggantikan ayat tersebut; mana satu ayat yang jelas dan mana
satu yang tidak jelas? Ramai orang di kalangan ummah disesatkan kerana
kurangnya pengetahuan tentang Al-Quran.’
‘Kami
harus akui bahawa kami ada dimaklumkan sedikit, tetapi sudah tentu tidak
mencukupi.’
“Masalah
kamu oleh itu, adalah sama seperti orang-orang lain yang menyimpang. Kamu juga
perlu mempunyai tingkat pengetahuan yang sama tentang Hadis-Hadis, sebelum
mewujudkan satu set kepercayaan yang memisahkan kamu dari mereka yang tahu
tentang itu semua. Mari kita bincangkan dua ayat yang kamu telah petik. Dalam
kedua-duanya, Yang Maha Kuasa tidak mengisytiharkan bahawa menikmati
rahmat pemberiannya-Nya sebagai sesuatu yang dilarang (haram).
(Di
dalam ayat tersebut) Dia memuliakan sifat rendah diri, kemurahan hati, dan
pengorbanan diri. Dia memuji orang-orang tersebut yang, pada masa-masa tertentu
mengutamakan keperluan orang lain lebih daripada diri mereka sendiri, dan
mereka tidak menggunakan pendapatan sah mereka untuk diri sendiri sebaliknya
menawarkan ia kepada orang lain yang memerlukan. Mereka tidak dikira berdosa
jika mereka tidak berbuat sedemikian, kerana Yang Maha Kuasa tidak
memerintahkan mereka untuk berbuat begitu, dan tidak juga menghalang mereka
dari melakukannya. Sekaligus menyempurnakan jiwa besar dan kemurahan hati,
mereka memberikan apa yang mereka perlukan dan menderita kesusahan diri.
Ganjaran buat mereka pastinya ada di sisi Allah Taala.
Ayat-ayat
yang kamu petik tidak membuktikan hujah kamu, kerana kamu mengecam orang-orang
yang menggunakan wang hasil titik peluh mereka untuk menikmati kurniaan Allah
SWT, yang mana Al-Quran tidak membenarkan kamu dalam melakukannya.
(Tindakan)
orang-orang soleh itu menggambarkan contoh kemuncak kemurahan hati dan berbuat
kebajikan, tetapi tidak lama dari itu Allah SWT menurunkan peraturan-peraturan
yang menentukan setakat manakah berbelanja untuk orang lain. Peraturan baru ini
menjadi wajib ke atas semua orang Islam, sekaligus memansuhkan contoh awal
tadi. Allah SWT mengehadkan orang-orang mukmin daripada mengagihkan pendapatan
mereka kepada orang lain tanpa memenuhi (terlebih dahulu) keperluan ahli
keluarga mereka sendiri, kerana yang lemah, yang tua, anak-anak dalam keluarga
menghadapi kesukaran untuk menanggung kepayahan yang dipaksakan ke atas mereka.
Sebagai
contoh, saya mempunyai sebuku roti. Saya menyedekahkan kesemuanya. Keluarga
saya kelaparan, sedangkan, menyediakan makanan untuk mereka adalah satu
kewajiban ke atas saya. Sebahagian mereka mungkin jatuh sakit bahkan meninggal.
Rasulullah SAW dengan jelas menyatakan peraturan-peraturan dalam memberi
sedekah, yaitu:
‘Jika seseorang mempunyai beberapa
keping roti, kurma, atau wang, yang ingin dia agihkan, dia haruslah terlebih
dahulu berkongsikannya dengan ibu bapanya, kemudian isterinya, anak-anaknya dan
dirinya, kemudian saudara-mara yang mempunyai pertalian darah dengannya
mengikut tertib menurun, dan kemudian, di tempat keempat, orang-orang lain
sebagai sedekah.’
Maka
sedekah berada paling akhir antara kesemuanya. Apabila Nabi SAW mendengar
seorang penduduk Madinah mengagihkan segala hartanya sebagai sedekah sebelum
meninggal dunia, dengan tidak meninggalkan apa-apa buat keluarganya sendiri,
sehingga mereka terpaksa mengemis untuk terus hidup, baginda berasa sangat
tidak senang sekali. Baginda berkata, baginda tidak akan membenarkan dia
dikebumikan di tanah perkebumian orang Islam seandainya baginda tahu perkara
ini.
Ayahanda
saya Imam Muhammad al-Baqir membacakan kepada saya sabda Rasulullah SAW seperti
berikut:
‘Letakkan anak-anakmu di tempat
pertama dalam senarai berbelanja. Disusuli dengan mereka-mereka yang
seterusnya dalam pertalian darah.’
Al-Quran
menyatakan:
‘Orang-orang yang soleh dan bertaqwa
adalah mereka yang tidak kikir dan bakhil, dan tidak terlalu bermurah hati dan
boros dalam bersedekah, tetapi sentiasa sederhana dan seimbang.”
Setiap
kali Allah SWT mengecam sifat bakhil, Dia juga mengecam sikap berlebih-lebihan
dalam amalan bersedekah. Bersederhana adalah peraturannya. Adalah tidak wajar
untuk mengagihkan kesemua kekayaan seseorang itu sebagai sedekah dan kemudian
berdoa kepada Allah untuk memberi rezeki. Ingat, Tuhan tidak menerima doa dari
orang-orang seperti itu. Rasulullah SAW mengkelaskan orang-orang yang mana doa
mereka tidak diterima. Mereka adalah:
1) Orang-orang yang mengharapkan
perkara buruk buat ibu bapanya
2) Orang-orang yang meminjamkan duit
kepada orang lain tanpa saksi atau perjanjian bertulis/surat perakuan, dengan
itu dengan sengaja membahayakan hak-hak mereka.
3) Orang-orang yang berdoa agar
diselamatkan dari isteri-isteri mereka, melepaskan hak perceraian yang ada pada
mereka, atau bersikap takut dan tidak menggunakan hak mereka.
4) Orang-orang yang duduk bermalasan
di rumah dan berdoa untuk diberikan rezeki, menggambarkan sikap tamak dan
jahil; dianugerahkan dengan kapasiti untuk bergerak dan menjadi aktif oleh
Tuhan mereka; diberikan anggota tubuh dan otot-otot yang kuat, tangan, kaki,
mata, telinga dan aqal, untuk melihat, mendengar, berfikir, dan mencipta kaedah
untuk memanfaatkan kurnian-kurniaan ini bagi mencari rezeki.
Tujuan organ-organ ini diciptakan adalah supaya manusia harus
bekerja keras dan memanfaatkan ia untuk mencapai apa sahaja yang diperlukan
untuk memelihara kehidupan; untuk kemajuan; dan untuk mentaati
perintah-perintah Ilahi sebagai sebuah tanda kesyukuran, dan bukannya menjadi
beban kepada orang lain. Jika manusia berusaha gigih dan mencuba seperti yang
diperintahkan, maka pasti diikuti rezeki. Jika dia mencuba dan tidak berjaya,
dia tetap memperoleh kepuasan bahawa dia telah melaksanakan tanggungjawabnya.
Dia tidak akan merasa bersalah jika dia mencuba tetapi ditakdirkan tidak
berjaya.
Orang-orang yang dikurniakan kekayaan yang banyak tetapi
membazirkannya melalui kedermawanan yang banyak, dan kemudian berdoa untuk
mendapat lagi rezeki, Allah SWT memberi respon kepada orang-orang seperti itu
dengan bertanyakan mereka:
· Mengapa kamu tidak besederhana?
· Bukankah aku telah memerintahkan
agar besederhana dalam kedermawanan?
· Bukankah aku telah memberimu
amaran dari berlebihan dalam sedekah?
5) Doa orang-orang yang melibatkan
kezaliman terhadap seseorang. (juga tidak diterima)
Allah
SWT telah menjelaskan batas kedermawanan dan bersedekah, terutamanya selepas
satu peristiwa yang berlaku dalam kehidupan Nabi Muhammad SAW.
Ada
suatu masa di mana Nabi SAW mempunyai beberapa keping syiling emas, yang mana
baginda berhajat mahu menyedekahkannya. Baginda tidak mahu menyimpannya
semalaman. Sepanjang siang baginda mengagihkan syiling-syiling tersebut
sehingga tiada yang tersisa. Esok paginya, seorang miskin berdiri di depan
pintunya meminta sedekah, meminta bantuan. Baginda tidak memiliki apa-apa untuk
diberikan kepada orang miskin itu. Ayat 29
Surah Isra’ turun sebagaimana berikut:
‘Dan janganlah engkau menutup telapak
tanganmu seketatnya, dan janganlah pula engkau membukanya sebegitu luas
sehingga tiada yang tersisa untuk diberikan kepada peminta sedekah, menjadikan
engkau merasa malu dan sesal,’
Hadis-hadis
dari Rasulullah SAW menyokong peraturan yang dinyatakan Al-Quran. Mereka yang
percaya pada Al-Quran juga percaya pada Hadis.
Salman
Al-Farisi dan Abu Dzar adalah dua orang mukmin yang soleh dan taqwa yang kamu
semua telah dengar tentang mereka. Cara hidup mereka adalah seperti yang telah
dijelaskan di atas.
Salman
Al-Farisi selalu menyisihkan sejumlah wang yang akan meliputi perbelanjaan
tahunannya, demi mengelakkan sebarang kesulitan sebaik sahaja beliau menerima
pendapatan tahunannya daripada Bait ul Maal. Orang ramai mempersoalkan tindakan
beliau ini, dengan berkata, “Anda adalah seorang yang begitu alim, akan tetapi
anda menyiapkan bekalan untuk diri anda selama setahun. Andai kata anda mati
dalam tempoh seminggu, apa kebaikan bekalan itu kepada anda?”
‘Mungkin
juga saya tidak mati. Mengapa anda mengandaikan saya akan mati dan tidak
mengandaikan bahawa saya mungkin hidup buat sepanjang tahun? Jika
saya masih hidup setahun ini, saya akan memerlukan segala keperluan kehidupan.
Anda tidak sedar bahawa seseorang yang mengalami masalah kewangan tidak mampu
beribadah atau mentaati Tuhannya secara tenang dan mudah sebagaimana seseorang
yang mana keperluannya telah terjaga,’ adalah jawaban bijak beliau.
Di satu
sisi lain, Abu Dzar mempunyai beberapa ekor unta, dan beberapa kawanan
biri-biri. Dia hidup dengan susu kambing betina dan menyembelih seekor kambing
untuk memenuhi keinginannya kepada daging, memberi makan tetamunya, atau
memenuhi keperluan seseorang. Walau bagaimanapun, beliau sentiasa menyimpan
bahagiannya semasa mengagihkan daging.
Bolehkah
kamu menamakan sesiapa yang lebih alim dari mereka? Kamu semua telah membaca
bagaimana Nabi SAW memuji tingkat iman dan taqwa mereka. Orang-orang ini tidak
pernah mengabaikan keperluan mereka sendiri atas nama ketaqwaan dan ketaatan.
Hari ini, kalian menyeru kepada satu cara hidup yang mengetepikan keperluan
keluarga, keperluan diri, memisahkan diri dari dunia, dan mengagihkan semua
harta sebagai sedekah. Tiada sahabat mulia Nabi yang mengamalkan cara hidup
begini. Saya serius memberi amaran kepada kamu dengan sebuah hadis yang disebut
oleh ayahanda dan nenek moyang saya tentang apa yang disabdakan Rasulullah SAW:
‘Seorang Mukmin yang beriman
merupakan gabungan kepada sifat-sifat aneh (yang terpuji). Sama ada tubuhnya
dipotong-potong, atau semua negara di timur dan di barat menjadi miliknya dia
tetap orang yang sama; bersyukur dan taat kepada Allah Taala, kerana, kedua-dua
keadaan itu – kesusahan dan kemakmuran – adalah sama-sama baik dan mulia
baginya.’
Adakah
kamu fikir kesukaran adalah keadaan ter-utama bagi seorang Mukmin untuk
menggambarkan kebaikan dan kemuliaan dirinya? Kamu telah tersilap. Nilai
seorang Mukmin bergantung kepada jiwanya, agamanya dan imannya. Sama ada
kesukaran atau kemakmuran, dia sepenuhnya sedar akan tanggungjawab dan
tugas-tugasnya, dan dia melaksanakannya dengan sempurna. Sebab itulah keadaan
luaran tidak menentukan kemuliaannya; sebaliknya akhlak dan tingkah lakunya
yang sempurna rapi dalam keadaan senang dan selesa, susah derita, yang
menentukan (kemuliaannya).
Saya
ingin tahu sama ada perkataan saya sehingga kini telah memuaskan kamu atau
tidak. Adakah kamu masih perlukan penjelasan lanjut tentang topik ini?”
Mereka
tidak tahu untuk berkata apa lagi.
Imam
merasakan mereka memerlukan bimbingan lagi, maka beliau meneruskan, “Biar saya
jelaskan dari satu lagi sudut. Pada zaman awal Islam, setiap orang Islam perlu
bertempur dengan 10 orang kafir. Jika dia gagal melakukannya, dia dikira
berdosa, ingkar, dan bersalah kerana mengabaikan tugas. Apabila
jumlah umat Islam bertambah, Allah Taala dengan belas kasih-Nya merubah
peraturan tersebut, dan seorang Muslim hanya perlu bertempur dengan dua orang
kafir sahaja.
Satu
lagi perspektif lain adalah sistem keadilan Islam. Saya ingin bertanya kepada
kalian apakah undang-undang Islam yang telah ditetapkan bagi memastikan
keadilan untuk yang ditindas dan hukuman bagi penjenayah?
Kita
andaikan terdapat satu dakwaan dikemukakan terhadap kamu, di mahkamah, oleh
isterimu. Mengadu tentang pengabaian dalam menyediakan keperluan asas
kehidupan. Hakim memerintahkan agar kamu menunaikan keperluan-keperluan sah
isterimu. Bagaimanakah kamu akan bertindak balas terhadap keputusan itu, dan
bagaimana kamu akan membayar perbelanjaan isterimu? Adakah kamu akan
mengisytiharkan bahawa kamu telah melepaskan dirimu dari pekerjaan duniawi yang
bermanfaat dan menghabiskan masamu dengan beribadah kepada Tuhan?
Adakah
alasan kamu itu dikira sah dan munasabah? Adakah keputusan hakim itu adil dan
saksama, atau sebaliknya? Jika kamu mengisytiharkan keputusan itu sebagai tidak
adil, maka kamu akan secara terbuka menafikan kebenaran, selain dari
memperdayakan seluruh umat dengan kemunafikan kamu. Jika kamu bersetuju bahawa
keputusan tersebut adalah adil, maka alasan kamu akan menjadi tidak sah. Ini
benar-benar membuktikan kesalahan sistem kepercayaan kamu, membuktikan ia tidak
rasional, tidak masuk aqal dan tidak boleh dipraktikkan.
Sekarang
mari kita lihat perbelanjaan wajib dan tidak wajib, yang mana, sebagai seorang
Islam, seseorang itu terikat dalam menunaikannya. Sebagai contoh, ada masanya
Zakat perlu ditunaikan, dan pada masa lain denda bagi beberapa perbuatan salah
dikenakan. Jika seluruh umat mengamalkan cara hidup kamu yang zuhud yang
menafikan keperluan diri, apakah yang akan terjadi pada sistem kewangan asas
ini? Zakat adalah wajib ke atas emas, perak, biri-biri, unta, lembu dan haiwan
peliharaan lainnya, kurma, kismis dan yang sejenis dengannya. Apa yang akan
berlaku pada dana Zakat? Bukankah ia telah ditetapkan sebagai
kewajiban bagi membantu kehidupan orang-orang miskin dan memerlukan, dan
pemilik bagi memperoleh manfaat dari berkah kehidupan?
Tujuan
undang-undang ini adalah untuk memberi motivasi kepada manusia agar mencapai
sebanyak mana yang dia mampu berdasarkan potensinya dan menikmati manfaat dari
kurniaan-kurniaan tersebut. Jika tujuan agama adalah untuk menafikan
nikmat-nikmat kehidupan, dan menjalani sebuah kehidupan yang menjurus ke arah
kemiskinan, maka pastinya orang-orang miskin telah mencapai tingkat
kesempurnaan seperti yang dikehendaki Pencipta. Oleh itu, seharusnya tiada
siapa yang menghulurkan bantuan kewangan kepada mereka, mereka harus dibiarkan
bersendirian dalam keadaan itu supaya mereka tidak jatuh dari tingkat
kesempurnaan. Di satu sisi lain, orang-orang miskin juga seharusnya menafikan
segala bentuk bantuan, kerana mereka tidak mahu kehilangan makam kesempurnaan
itu.
Apa yang
kamu sarankan adalah sesiapa yang memiliki harta seharusnya menyedekahkan
kesemuanya, mengagihkannya kepada orang lain, justeru membatalkan Zakat, yakni
undang-undang Ilahi yang mengagihkan kekayaan.
Biar
saya memberi amaran kepada kamu, bahawa kamu sedang melangkah di jalan yang
sangat merbahaya dan menyimpang akibat dari kejahilan diri, tidak membiasakan
diri dengan kajian-kajian Al-Quran, dan ketidaksedaran terhadap Sunnah dan
Hadis Rasulullah SAW. Selain daripada ini, kalian menafikan kesahihan
hadis-hadis tersebut, yang tidak menyokong, mencadang atau menggalakkan
sebaliknya menolak cara hidup kalian, walaupun pada hakikatnya, Al-Quran
menyokong saranan-saranan dalam hadis-hadis ini.
Kamu
enggan menyerah dalam memperjuangkan agama versi ciptaan kamu ini, yang mana
kamu dengan jahilnya mengamalkannya, sebuah cara hidup yang menyimpang, yang
mana tidak ada kena-mengenanya dengan Islam. Selain itu, kamu memaksa orang
lain untuk mengamalkannya! Kamu, sedihnya, tidak dapat membezakan antara ayat
yang dimansuhkan dan ayat yang ditetapkan; yang jelas dan yang samar; yang
wajib dan yang dilarang, tidak juga dapat menguraikan perbezaan halus dan
aspek-aspek istimewa yang tersembunyi di dalamnya, namun dengan bangganya
menerbitkan sebuah pandangan kehidupan berdasarkan Al-Quran.
Biar
saya tanyakan padamu mengenai doa Sulaiman bin Daud. Di dalam Al-Quran, ia
berbunyi seperti berikut:
‘Wahai Penciptaku! Kurniakan aku
sebuah kerajaan, yang sepertinya tidak akan dimiliki oleh yang lain’
Allah
telah memberikan beliau sebuah kerajaan semacam itu. Tidak syak lagi bahawa
seorang nabi tidak boleh berdoa atau meminta apa-apa yang tidak betul atau
tidak baik. Baik Al-Quran, mahupun mana-mana mukmin, tiada yang mengisytiharkan
bahawa keinginan ini adalah keinginan yang jahat, tiada juga yang mempersoalkan
sebab di sebalik keinginan untuk mendapatkan kerajaan yang sebegitu besar, yang
tidak terbanding kehebatan dan keagungannya. Sama seperti kes bapanya, Daud.
Begitu
juga, sebelum beliau, datangnya Yusuf. Yusuf secara rasminya membuat permintaan
dari raja yang memerintah, ‘Jadikanlah aku Menteri Perbendaharaan Negeri,
kerana aku seorang yang jujur dan boleh dipercayai.’ Secara beransur-ansur,
beliau menjadi Pentadbir kepada seluruh kerajaan, dari Mesir hingga ke Yemen.
Kebuluran telah melanda teruk kawasan-kawasan di sekitarnya. Kafilah orang
ramai akan datang untuk membeli bijirin dari mereka dan pulang semula ke rumah.
Tidak ada walau satu insiden pun yang menunjukkan Yusuf pernah melakukan
apa-apa kesalahan. Beliau menunaikan tugasannya dengan penuh amanah dan telus.
Al-Quran
juga menyebut kisah Zulqarnain. Beliau mencintai Allah dan dicintai oleh-Nya,
oleh itu Dia mengurniakan beliau segala ilmu pengetahuan yang diperlukan dan
kekuasaan dalam sekelip mata dan menjadikan beliau pemerintah bagi semua negara
di timur dan barat Bumi.
Saudara
sekalian!
· Berhentilah dari cara hidup yang
berbahaya dan menyimpang ini, dan amalkanlah prinsip-prinsip Islam yang betul.
· Terimalah apa sahaja yang
diisytiharkan Allah tentang apa yang ‘boleh’, dan yang ‘tidak boleh’, dan
berhentilah dari membuat peraturan-peraturan kamu sendiri.
· Jangan masuk campur dalam
urusan-urusan yang kamu tidak fahami.
· Belajarlah dari mereka yang tahu.
· Berusaha gigihlah dalam
mendapatkan ilmu tentang ayat-ayat yang dimansuhkan dan yang ditetapkan, yang
jelas dan yang samar, apa yang wajib dan apa yang dilarang. Bukan sahaja kamu
akan mendapati ilmu ini bermanfaat, bahkan ia akan membebaskan kamu dari kejahilan
dan penyimpangan ini.
· Jauhilah diri kamu dari kejahilan,
kerana ia selalu bersama dengan majoriti.
Sayangnya, hanya sedikit sahaja yang menggunakan aqal dan mencari
kebijaksanaan. Allah Taala menyatakan di dalam Al-Quran:
“Hikmah adalah
jauh, jauh lebih unggul dari mana-mana orang yang dikira bijaksana.91”
Sumber:-
No comments:
Post a Comment
Note: only a member of this blog may post a comment.