Berikut
pula petikan tulisan oleh anak murid Imam Khomeini, yaitu Ayatullah Muttahari:-
b) Falsafah Perceraian
Ayatullah
Muttahari32 :-
Mekanisme
semulajadi perkahwinan, yang dijadikan Islam sebagai dasar kepada
peraturan-peraturannya, adalah bahawa:- wanita itu haruslah mempunyai kedudukan
yang terhormat dan disayangi dalam keluarga. Oleh itu, jika atas sebab tertentu
si isteri jatuh dari kedudukan ini dan kehangatan cinta suami buatnya telah
menjadi dingin dan telah hilang rasa sayangnya kepada sang isteri, maka asas
dan tonggak utama keluarga itu telah pun musnah.
Dalam
arti kata lain, sebuah unit sosial telah musnah disebabkan oleh peraturan
semulajadi. Islam melihat situasi ini dengan sesal, tetapi sebaik saja
menjadi jelas bahawa asas semualajadi perkahwinan telah pun musnah, Islam tidak
dapat membayangkan perkahwinan tersebut terus wujud dan hidup dari sudut
perspektif undang-undang. Islam cuba, dan mengambil langkah-langkah khusus
untuk memelihara kehidupan bekeluarga, bahawa wanita harus kekal dalam
kedudukan disayangi dan sentiasa dicari, manakala lelaki dalam posisi pencari,
pecinta, dan bersedia untuk membantu.
Islam
menyarankan bahawa seorang wanita harus menjadikan dirinya menarik kepada
suaminya, bahawa dia perlu menggunakan kemahiran-kemahirannya dengan cara baru
untuk suaminya, memuaskan keperluan seksualnya dan bahawa dia tidak seharusnya
menolak suaminya sekaligus mewujudkan rasa tekanan dan psikologi kompleks dalam
diri suaminya. Sejajar dengan itu, Islam telah mengesyorkan kepada lelaki untuk
bersikap baik dan penyayang kepada isterinya dan menunjukkan kasih sayang dan
cintanya kepada isteri; dia tidak seharusnya bersikap diam-diam dalam
(melahirkan) rasa cinta kepada isterinya. Tujuan Islam di sebalik
saranan-saranan ini adalah supaya kenikmatan seksual hanya terbatas dalam
persekitaran keluarga (antara suami isteri) sahaja. Persekitaran luar pula haruslah
untuk pekerjaan dan aktiviti-aktiviti lainnya, dan bukannya tertumpu kepada
kenikmatan seksual.
Saranan-saranan
Islam kesemuanya didasarkan kepada prinsip ini bahawa hubungan di antara lelaki
dan wanita di luar rangka perkahwinan mestilah dan haruslah sepenuhnya beretika
dan tanpa daya tarikan seksual. Kesemua ini memiliki tujuan yang tunggal dan unik
iaitu supaya unit-unit keluarga dalam masyarakat seharusnya terpelihara dan
dilindungi daripada menjadi pecah dan musnah.
Islam
tidak pernah berkeinginan untuk menyatukan lelaki dan wanita secara paksaan.
Islam (juga) sepenuhnya menentang perceraian tidak beretika, di mana seorang
lelaki, selepas menjalani kehidupan dengan seorang wanita sebagai suami, dan
selepas tinggal bersama dengannya buat suatu tempoh, berangan-angan inginkan
seorang wanita baru, atau menjerumuskan diri dengan keinginan-keingan lain, dan
menghalau jauh isteri yang dahulu. Namun, ubatnya, menurut Islam bukanlah
dengan memaksa lelaki pengecut sebegini untuk menjaga isterinya. Penjagaan
seperti ini secara hakikinya tidak bersesuaian dengan peraturan semulajadi
kehidupan bekeluarga (di mana wanita berada pada kedudukan terhormat dan
disayangi).
Jika
isteri mahu kembali ke rumah suaminya dengan kuasa undang-undang dan
pentadbiran, dia boleh secara paksa menempati rumah itu, tetapi dia tidak dapat
memperoleh kembali kedudukan terhormat wanita dalam keluarga itu yang menjadi
perantara dalam menghidupkan kembali kasih sayang dari suaminya dan
memindahkannya (kasih sayang yang diterima itu) kepada anak-anaknya. Begitu
juga dia tidak dapat dengan kaedah ini memenuhi gesaan batinnya untuk menerima
kasih sayang yang tidak berbelah bahagi dari suaminya.
Islam telah berusaha untuk menghapuskan sikap pengecut
dalam perceraian yang tidak beretika ini, dan telah menasihatkan lelaki supaya
harus bersikap pemurah terhadap isterinya dan berkelakuan terhadap isterinya
dengan kasih sayang dan kebaikan. Walau bagaimanapun, dalam kapasitinya sebagai
pemberi undang-undang, dan mengambil kira kedudukan wanita sebagai pusat dalam sistem keluarga dan sebagai perantara dalam penerimaan dan pemindahan
sentimen, Islam tidak bersetuju dengan penjagaan wanita secara paksa dan wajib,
di rumah seseorang yang tidak bertanggungjawab.
Apa yang Islam lakukan adalah sepenuhnya bertentangan
dengan penyembah-penyembah Barat telah lakukan dan sedang lakukan. Islam
dengan keras menentang sikap pengecut, tidak setia dan berfoya-foya, tetapi
(dalam masa yang sama) ia tidak rela memaksa seorang wanita untuk terus tinggal
bersama seorang yang pengecut dan tidak dapat dipercayai.
Hakikat bahawa Islam membezakan antara pembubaran
perkahwinan dan perceraian perkahwinan serta telah menggariskan
peraturan-peraturan berbeza bagi setiap darinya, menunjukkan hakikat bahawa kuasa cerai
yang diberikan kepada lelaki tidak timbul atas tujuan Islam memihak kepada
lelaki dengan memberikannya keistimewaan.
Kepada
lelaki (seperti di atas) harus dikatakan kepadanya, bahawa, supaya mereka tidak
perlu berasa malu dengan teman-teman sekolah, kolej dan universiti, adalah satu
idea yang bagus bagi mereka untuk berusaha menuntut sedikit ilmu dan belajar
sesuatu. Mereka kemudian akan dapat membezakan antara pembubaran dan perceraian
(dalam perkahwinan), dan mereka juga mungkin dapat menghayati falsafah Islam
yang halus dan mendalam mengenai masyarakat dan kehidupan bekeluarga. Dengan
itu, mereka tidak perlu berasa malu di hadapan teman-teman mereka dan boleh
berjalan di hadapan mereka dengan rasa yakin diri. Walau bagaimanapun,
malangnya kami katakan bahawa kejahilan adalah penyakit yang sepenuhnya tidak
dapat disembuhkan.
c) Isteri Mendapat Hak Perceraian
sebagai Hak Yang Diamanahkan
Sehingga
kini perbincangan kita berputar sekitar hakikat perceraian sebagai hak alami
yang khusus bagi lelaki. Walau bagaimanapun, seorang lelaki boleh memberikan
isterinya hak perceraian sebagai wakil mutlak, atau dalam keadaan-keadaan
tertentu mewakili dirinya. Ini adalah sesuatu yang unik yang mana mengikut fiqh
Islam ianya boleh diterima, dan Undang-Undang Sivil Iran juga secara jelas
menyebut hal ini.
Dengan
cara ini, sejak dari zaman dahulu lagi, wanita-wanita yang memiliki sebab untuk
berasa bimbang tentang sebahagian aspek bakal suaminya, menyimpan hak
perceraian ini, selamat dalam tangan mereka, berupa ikatan syarat-syarat yang
terkandung di dalam kontrak perkahwinan, dan menggunakannya apabila benar-benar
perlu.
Oleh
itu, di dalam perspektif Undang-Undang Islam, seorang wanita tidak mempunyai
hak perceraian secara alami, tetapi sebagai hak yang ditetapkan, yaitu dalam
bentuk syarat terkandung dalam kontrak perkahwinan, dia boleh memiliki hak itu.
Fasa
1119 Undang-Undang Sivil menggariskan : Pihak-pihak dalam kontrak
perkahwinan boleh mengemukakan apa-apa syarat yang tidak bertentangan dengan
kontrak yang dinamakan yang berkaitan dengan kontrak perkahwinan atau beberapa
ikatan kontrak yang lain. Sebagai contoh, mungkin terdapatnya syarat : bila
mana suami berkahwin lagi, atau hilang bagi tempoh tertentu, atau berhenti
menafkahi isterinya, atau mempunyai niat-niat jahat terhadap kehidupan
isterinya, atau mula berkelakuan buruk sehinggakan kehidupan bersama mereka
menjadi tidak tertanggung lagi, maka wanita menjadi wakil dan boleh melantik
seorang peguam supaya selepas menegakkan syarat tersebut di dalam mahkamah dan
di hadapan undang-undang, dia boleh menganggap dirinya telah bercerai.”
Seperti
yang anda lihat, isu yang sering diulang-ulang, bahawa mengikut Undang-Undang
Islam dan Undang-Undang Sivil Iran, perceraian
adalah hak sebelah pihak dan sepenuhnya dinafikan bagi wanita, sesungguhnya
adalah tidak benar.
Mengikut
undang-undang Islam dan Sivil Iran, hak perceraian sebagai hak alami bukanlah
untuk wanita, tetapi ia boleh wujud sebagai hak yang diberikan dan ditetapkan,
dan (oleh itu) boleh digunakan oleh wanita.
Hak perceraian adalah hak alami bagi lelaki, dengan syarat
dia berkelakuan normal terhadap isterinya. Kelakuan normal seorang suami terhadap isteri adalah, jika
dia mahu tinggal bersama isteri maka dia harus menjaganya dengan baik,
menghormati hak-haknya dan berkelakuan dengan kasih sayang dengannya. Dan dalam kes di mana tidak ada jalan baginya untuk
meneruskan hidup dengan isteri, maka dia harus secara baik dan berhemah menceraikannya, yaitu,
dia tidak seharusnya menahan diri dari menceraikan isterinya. Dia harus
membayar apa yang sepatutnya kepada isteri, dan yang lebih utama dari itu
adalah melahirkan rasa penghargaan. Dan memaklumkan kepadanya akan berakhirnya
hubungan mereka sebagai suami isteri.
Namun,
jika suami tidak bertindak mengikut kelakuan normal, apa yang harus dilakukan?
Yaitu si lelaki tidak mahu hidup bersama isterinya, tidak berkelakuan akrab dan
tidak juga menyediakan persekitaran yang bahagia dan Islami buat keluarganya,
bahkan tidak juga melepaskan isterinya bagi menentukan nasib masa depan
sendiri, dalam arti kata lain dia tidak peduli untuk melaksanakan tanggungjawab
dalam kehidupan rumah tangga, tidak juga peduli untuk berusaha mewujudkan
keadaan yang baik untuk isterinya, bahkan tidak juga setuju untuk menceraikan
isterinya, dalam keadaan seperti ini apa yang harus dilakukan?
Perceraian
normal adalah sama seperti kelahiran normal, yang mana (proses tersebut)
berkembang dengan sendirinya, tetapi perceraian dari seorang lelaki yang tidak
melaksanakan tugasnya sebagai suami dan tidak setuju untuk menceraikan
isterinya, adalah sama seperti kelahiran abnormal yang mana, dengan pertolongan
dari doktor dan pakar bedah, barulah bayi dapat dilahirkan.
Satu
dari dua perkara sukar dalam masyarakat kita adalah sebahagian lelaki yang
tidak berperikemanusiaan menahan diri dari perceraian, dan tindakan sangat
kejam ini mereka lakukan atas nama dan dalih agama. Kekejaman seperti ini
adalah punca dan cabang kepada persepsi salah mengenai Islam, yang mana,
menurut mereka, berkata, “Seorang wanita harus menanggung kezaliman seperti itu
ibarat pesakit kanser terminal. Ini telah mencipta satu gambaran terhadap Islam
yang mana lebih berbahaya dari apa jua propaganda jahat terhadap keimanan kita.
(Merujuk ayat 2:231) Frasa “mengekalkan (isteri) dengan
hormat atau melepaskan dengan baik” adalah sebuah prinsip dan peraturan umum dalam rangka yang diukir Al-Quran mengenai hak-hak seorang
isteri. Oleh itu, di bawah prinsip ini, dan selari dengan penekanan frasa
“mengekalkan dengan hormat atau melepaskan dengan baik” yang
diperintahkan, para
suami adalah tidak dibenarkan untuk mengambil kesempatan (dengan menggunakan)
autoriti mereka. Seorang lelaki tidak dibenarkan menyimpan isterinya secara
paksaan jika dia tidak ada niat untuk hidup secara baik dengan isterinya dan
hanya hendak menjadikan isterinya tertekan serta menghalangnya dari berkahwin
dengan lelaki lain.
Menurut
pandangan Islam, frasa Al-Quran, “mengekalkan dengan hormat atau melepaskan
dengan baik” adalah sebuah prinsip yang umum dan mutlak. Dalam rangka kerja
tersebut, hak-hak wanita boleh dipelajari dan dipraktikkan.
Imam as-Sadiq dalam Al-Kafi
m/s 205 berkata:
إذا أراد الرجُل أن يتزوَّج المرأة فليقُل: أقررتُ
بالميثاق الذي أخذ الله: إمساكُ بِمعرُوفٍ أو تسريحٍ بِإحسان.
Yang
bermaksud:- bila mana seorang lelaki mahu mengahwini seorang wanita dia
haruslah berkata:
“Aku
mengiktiraf janji yang diambil Allah dariku bahawa aku akan mengekalkan wanita
ini dengan hormat atau melepaskannya dengan baik”
Pengulas-pengulas
Sunni dan Syiah keduanya bersetuju bahawa “perjanjian serius” itu berarti
perjanjian yang sama dengan Tuhan yang diambil dari kaum lelaki dengan frasa:
“mengekalkan dengan hormat atau melepaskan dengan baik”. Ini adalah janji sama
yang mana Imam Sadiq as berkata bahawa, ketika perkahwinan, si lelaki harus
berjanji dan mengiktiraf (perjanjian) : “mengekalkan (isteri) dengan hormat
atau melepaskan dengan baik”
Terdapat sebuah hadis Rasulullah
SAW yang terkenal di mana baginda bersabda
dalam haji terakhirnya yang telah diriwayatkan oleh kedua-dua sumber Sunni dan
Syiah:
إتقوا الله في النساء فإنكُم أخذتُمُوهُنًّ بِأمانة الله
واستحللتُم فُروجهُنَّ بِكلمة الله
“Wahai manusia, ingatlah Allah dan takutlah pada-Nya
berkenaan dengan kaum wanita, kerana kamu telah mengambil mereka sebagai amanah
dari Allah dan telah menjadikan kesucian mereka halal bagimu dengan kalimah
Allah.”
Menurut
Sheikh Tusi, dalam bukunya Khilaf, vol 2, m/s 185, selepas melahirkan
pandangannya tentang masalah “mati pucuk”, berkata selepas terbukti bahawa
seorang lelaki itu mati pucuk, maka isteri memiliki hak untuk membubarkan
perkahwinan dan terdapat persetujuan pendapat di kalangan ulama dalam hal ini.
Pada peringkat ini beliau berkata, “dan juga telah diperdebatkan pada dasarnya
mengenai ayat “mengekalkan dengan hormat dan melepaskan dengan baik” bahawa
oleh sebab lelaki yang mati pucuk tidak mampu memelihara isterinya dengan
terhormat dan betul, maka dia seharusnya melepaskan isterinya (menceraikan)”
Dari
semua ini, boleh difahami dengan pasti bahawa Islam tidak sesekali membenarkan
lelaki licik untuk mengambil kesempatan ke atas hak perceraiannya, dan
mengurung wanita sebagai tawanan.
Satu
lagi perkara yang perlu diperhatikan adalah dari sudut pendirian Islam,
walaupun dengan segala usaha dilakukan Islam bagi memelihara keharmonian dalam
keluarga, perceraian kehakiman (yakni pembubaran perkahwinan melalui hakim)
hanya berlaku dalam kes-kes yang sangat jarang, terkecuali dan luar dari
kebiasaan. Islam tidak pernah membenarkan perceraian terjadi dalam bentuk yang
telah berlaku di Eropah dan Amerika, contoh-contoh yang mana telah pun kita
baca di surat khabar. Misalnya, seorang isteri mengadu dan menuntut perceraian
dari suaminya atas dasar kerana dia tidak menghargai filem kegemarannya, atau
suaminya tidak mencium Fifi, anjingnya atau apa jua perkara tidak munasabah
seperti ini, yang mana adalah gambaran kepada keruntuhan nilai-nilai kemanusiaan32”.
Sumber
:-
No comments:
Post a Comment
Note: only a member of this blog may post a comment.