a) Lelaki “Selangkah ke Hadapan”
“Dan
wanita memiliki hak-hak yang sama dengan hak-hak ke atas mereka dengan cara
yang adil dan saksama; tetapi lelaki (suami) mempunyai satu tingkat yang lebih
ke atas diri mereka (isteri).” (2:228)
Fatma:
Ayat ini mungkin antara ayat Al-Quran yang paling kontroversi dan disalahtafsir
mengenai hubungan antara suami dengan isteri. Adakah ayat ini hanya berkaitan
dengan hak-hak dalam sebuah perkahwinan atau ia menjangkau keseluruhan
masyarakat juga? Yang kedua, bolehkah anda menjelaskan keseluruhan ayat ini dan
memetik beberapa contoh?
Sayyid:
Ayat yang saudari sebutkan tadi, mungkin bukan terjemahan yang sesuai. Kadang
kala, agak sukar untuk menterjemahkan maksud yang tepat perkataan bahasa Arab
kepada bahasa Inggeris. Terdapat banyak perkataan Arab yang tidak dapat
diterjemahkan dari makna asalnya atau maknanya ke dalam mana-mana bahasa.
Penterjemah
perlu mencari perkataan-perkataan alternatif dalam usaha untuk secara tepat
menterjemahkan istilah Arab tertentu. Dalam beberapa kes, arti yang tepat bagi
perkataan tersebut boleh hilang, disalahgambarkan, atau disalahtafsir. Biar
saya cuba terjemahkan ayat tersebut:
“Dan
hak-hak para isteri – ke atas para suami mereka – adalah sama [sama adil/sama
aktif] dengan kewajiban mereka – terhadap para suami mereka – tetapi para
lelaki dalam tanggungjawab mereka – terhadap para isteri mereka – adalah selangkah ke hadapan : Wa lahunna
methullathi ‘al ayhinna bil-ma’uruf: walir-rijaali ‘alayhin-na darajah. (2:228)
Mengenai
soalan pertama saudari, para ulama Islam memberi komen bahawa ayat ini hanya
berkaitan dengan hal-ehwal keluarga, tidak merangkumi hubungan antara lelaki
dan wanita dalam masyarakat atau di luar institusi keluarga.
Dalam
hal masyarakat, Al-Quran menyatakan lelaki dan wanita Muslim sama-sama
berkongsi tanggungjawab moral dan sosial kehidupan secara sama rata. Tambahan
lagi, mereka (lelaki dan wanita) adalah sama di hadapan undang-undang dan dalam
semua kewajiban agama dan hukumannya.
Selain
dari ayat ini, terdapat satu lagi ayat dalam Al-Quran yang berkaitan, dan oleh
itu adalah penting untuk menjelaskan keduanya pada masa yang sama.
“Kaum
lelaki adalah penyokong dan pemberi nafkah buat kaum wanita mengikut apa
kelebihan [atau kemampuan] yang Allah telah berikan kepada satu pihak ke atas
satu pihak yang lain dan kerana kaum lelaki menyokong kaum wanita dengan harta
mereka. Oleh itu, wanita-wanita yang solehah adalah mereka yang benar-benar
taat,”: Ar-rijaalu qaw-waamuuna ‘alan-nisaa-‘i bima faz-zalallaahu ba’-za hum
‘alaa ba ‘zinwwa bimaa ‘anfaquu min’amwaalihim. Fas-Saalihaatu qaanitaatun.
(4:34)
Al-Quran
telah menetapkan,
“Para
lelaki dalam tanggungjawab mereka – terhadap para isteri mereka – adalah
selangkah ke hadapan: walir-rijaali ‘alayhin-na darajah.” (2:228)
“Selangkah ke hadapan” yang dibicarakan
Al-Quran bukanlah bermaksud sebuah kedudukan atau kemuliaan yang lebih tinggi.
“Langkah” yang dimaksudkan Al-Quran adalah tugasan wajib yang diberikan kepada
lelaki dalam menjaga wanita. Ia bukanlah sebuah darjat superioriti. Allah telah menetapkan
kaum lelaki dengan tanggungjawab memelihara dan sepenuhnya memberi nafkah
kepada wanita. Ini disokong oleh ayat yang menyatakan:
“Kaum
lelaki adalah penyokong dan pemberi nafkah buat kaum wanita: ar-rijaalu
qaw-waamuuna ‘alan-nisaa-‘i.” (4:34)
“Selangkah ke hadapan” sama sekali tidak (merujuk
kepada) satu bentuk penguasaan atau keutamaan.
Al-Quran
mengingatkan kita bahawa lelaki dan wanita diciptakan dari intipati yang sama.
“[Allah]
menciptakan kamu semua dari entiti yang satu: khalaqakum min-nafsinw-waahida.”
(4:1)
Al-Quran secara konsisten merujuk kepada persamaan,
kesetaraan, dan keseimbangan antara jantina. Ia menyisihkan faktor jantina dan
tidak membuat sebarang perbezaan antara superioriti atau inferioriti lelaki dan
wanita. Sebaliknya,
adalah sifat taqwa seseorang itu yang membezakan tahap atau darjatnya, bukan
jantina atau keturunan.
“Yang
paling mulia di antara kamu [lelaki atau wanita] di sisi Allah adalah orang
yang paling Taqwa di antara kamu: in-na ‘akramakum ‘indal-laahi ‘atqaakum.”
(49:13)
________________________________________________________________________________________________
Nota: “Taqwa
adalah keadaan minda & jiwa seseorang itu di mana dia sentiasa berjaga-jaga
untuk melindungi rohnya dari melanggar peraturan-peraturan Allah SWT seperti
yang telah digariskan dalam Al-Quran dan Sunnah.
Takut bukanlah maksud kepada Taqwa, takutkan azab Allah SWT adalah hasil akhir
(sifat) Taqwa. Ianya bukan pengasingan diri tetapi adalah pelindung kepada
diri; anda tidak lari dari persekitaran, tapi sebaliknya anda melindungi diri
anda dari keburukan persekitaran itu.28” ~Sayyid Muhammad Rizvi~
Sayyid :
Islam tidak bersifat memihak atau menunjukkan sifat berat sebelah menjaga
kepentingan kaum lelaki. Keutamaan diberikan demi menjaga kebajikan umum
masyarakat, bukannya (kepentingan) jantina. Ia adalah keseimbangan kepentingan
antara kedua-dua jantina yang memberi manfaat kepada semua ahli masyarakat.
(Kepentingan menjaga kebajikan) seluruh masyarakat sentiasa
mengatasi (kepentingan menjaga) satu bahagian dari masyarakat. Hak-hak dan tanggungjawab-tanggungjawab
bagi seorang wanita adalah sama besarnya dengan seorang lelaki, tetapi ia tidak
seharusnya serupa. Sama dan serupa adalah dua hal yang berbeza.
“Maka
sesungguhnya Kami telah mengutus Rasul-Rasul Kami dengan bukti yang jelas dan
menurunkan bersama-sama mereka Kitab dan Mizan (Neraca/Penimbang), supaya umat
manusia dapat melaksanakan keadilan sesama mereka.” (57:25)
Wanita dan lelaki adalah seimbang secara simetri berkenaan
hubungan mereka dengan Allah. Manakala di satu sisi lain, keseimbangan simetri
ini menjadi berbeza apabila menyentuh soal peranan dan tanggungjawab lelaki dan
wanita, bukan sahaja terhadap diri mereka dan sesama mereka, tetapi juga
terhadap masyarakat secara keseluruhannya. Tidak pernah dikatakan bahawa satu jantina melebihi jantina
yang lain; secara asasnya, kedua-dua jantina mestilah berada dalam kadar yang
sama (seiring) dengan satu sama lain, setiapnya mengiktiraf kepentingan
sumbangan masing-masing tanpa berpihak.
Wanita
dan lelaki di sisi Islam adalah saling melengkapi satu sama lain. Menurut satu
hadis dari Rasulullah SAW, “Lelaki dan Wanita adalah saudara beradik kepada
satu sama lain.”
Al-Quran
mewajibkan ke atas suami secara eksklusif untuk memikul tanggungjawab menafkahi
isterinya, dan menjaga kepentingan keluarganya. Di sisi Islam, seorang isteri
tidak diwajibkan untuk menampung perbelanjaan kehidupan, dan adalah diwajibkan
ke atas suami untuk menafkahi isterinya sesuai dengan kemampuannya.
Jika
suaminya kaya, maka dia harus memberikan isterinya gaya hidup yang selesa
(serba cukup), atau jika suaminya miskin, maka isterinya menjalani kehidupan
yang sederhana24.
___________________________________
b) Suami dan “Kepatuhan Mutlak”
1) “Dan
wanita memiliki hak-hak yang seimbang dengan hak-hak ke atas diri mereka secara
adil dan saksama; tetapi lelaki (tanggungjawabnya) adalah setingkat lebih
tinggi dari mereka.” (2:228) –[ terjemahan yang lebih tepat telah dibincang di
atas -penulis.]
2)
"Lelaki adalah penyokong dan pemberi nafkah bagi kaum wanita” (4:34)
Sebahagian
orang telah mengambil kedua-dua ayat ini dan secara negatif menafsirkannya
sebagai satu bentuk dominasi lelaki, atau
sebagai
satu bentuk superioriti ke atas wanita, bahkan mendefinisikan ayat-ayat ini
sebagai isteri terpaksa menyerahkan dirinya mengikut kehendak suaminya tanpa
syarat/secara mutlak.
Tafsiran-tafsiran ini adalah sepenuhnya bertentangan dengan
asas-asas dan prinsip-prinsip Islam. Islam, dengan jalan atau
cara apa sekalipun, tidak membenarkan apa jua kawalan mutlak
(terhadap orang lain).
Islam dengan keras menentang kezaliman,
penindasan, pemerintahan diktator, penganiayaan atau pelanggaran hak-hak asasi. Al-Quran
secara khusus menyatakan :-
“Layanlah
mereka (isteri) secara adil” (2:228),
dan
“Hiduplah
bersama mereka berdasarkan belas ihsan dan keadilan” (4:19)
Ayat-ayat
ini, antara banyak ayat lain yang terdapat dalam Al-Quran, serta ratusan
hadis-hadis terkenal Nabi, merupakan asas kepada perkahwinan.
“Dan
hak-hak para isteri – ke atas para suami mereka – adalah sama dengan kewajiban
mereka – terhadap para suami mereka” (2:228)
Ayat ini mengesahkan bahawa suami bukanlah pasangan
berkuasa yang tidak boleh dipersoalkan, bukan juga seorang yang dikurniakan
kepatuhan mutlak.
Allah telah berbicara jelas dalam ayat ini bahawa hak-hak
isteri adalah sama dengan hak-hak suami. Untuk menjelaskan lagi, hak-hak dalam
perkahwinan adalah tertakluk kepada syarat, dan bergantung kepada kepatuhan dua hala di mana setiap pasangan mempunyai satu set
tanggungjawab atau tugasan (masing-masing) yang mesti dipenuhi.
.
Jika
salah satu atau kedua-dua mereka gagal untuk melaksanakan tugasnya, maka satu
arahan dan keputusan akan dilaksanakan.30”
______________________________________
Pandangan
Pemimpin Tertinggi mengenai Peranan Wanita dan Hak-Hak Mereka dalam Masyarakat
c) Berkongsi tugas –Imam Ali Khamenei
“Lelaki
dan wanita memiliki sifat-sifat semulajadi yang berbeza. Di dalam keluarga,
wanita tidak seharusnya diharapkan untuk melakukan perkara yang sama seperti
yang lelaki lakukan atau memiliki sifat yang sama sebagaimana lelaki. Begitu
juga, lelaki tidak seharusnya diharapkan untuk memiliki sifat yang sama seperti
wanita.
Lelaki
dan wanita setiap mereka mempunyai ciri-ciri semulajadi dan emosi yang berbeza.
Ia adalah untuk kebaikan manusia dan masyarakat di mana emosi lelaki dan wanita
diambil kira dalam keluarga. Jika ciri-ciri ini diperhatikan, kedua-dua lelaki
dan wanita akan merasa bahagia.
Tetapi lelaki dan wanita tidak berhak untuk menindas atau cuba
mendominasi satu sama lain. Terdapat sebahagian lelaki yang berfikir wanita harus
melakukan semua perkara yang berkaitan dengan mereka. Tentu sekali dalam sebuah
keluarga seorang lelaki dan wanita yang saling mencintai akan secara sukarela
melakukan apa sahaja untuk satu sama lain. Namun melakukannya secara sukarela
adalah berbeza dari merasakan atau bertindak dengan cara di mana wanita seolah-olah harus menjadi seperti hamba di rumah.
Kepercayaan seperti ini tidak wujud dalam Islam31.
Sumber:-
24.A New
Perspective : Women of Islam oleh Sayyid Moustafa Qazwini http://www.al-islam.org/wii-persp-edt2/
No comments:
Post a Comment
Note: only a member of this blog may post a comment.