Sunday 5 April 2015

Bab 14.3 : Daya Intelek Wanita



Fatma: Bagaimanakah Islam melihat sifat semulajadi wanita?

Sayyid: Wanita dan lelaki dilahirkan dengan kualiti-kualiti kemanusiaan yang sama dan mereka adalah pasangan dalam kemanusiaan, menurut Islam. Seorang wanita adalah manusia asli sebagaimana lelaki, dan mestilah, kerana itu, menikmati hak-hak yang tidak boleh disangkal atau dinafikan sebagai makhluk Allah.



Wanita sama sekali tidak dilahirkan secara tidak sempurna atau kurang inteleknya berbanding pasangannya (lelaki).




Foto :“Sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia (lelaki dan wanita) dalam bentuk yang sebaik-baiknya.” (Quran 95:4)


Kecenderungan semula jadi seorang wanita dalam membezakan antara yang benar dari yang salah adalah sama sebagaimana seorang lelaki; wanita tidak lebih cenderung ke arah kejahatan atau hasutannya24.


 


Foto: “Demi jiwa yang disempurnakan dan diilhamkan kepadanya jalan kejahatan dan jalan kebaikan,” (Quran 91: 7 & 8)

Imam Ali Khamenei23:-


“Islam melihat lelaki dan wanita sebagai manusia.Tidak terdapat perbezaan antara lelaki dan wanita dari aspek kemanusiaan, kedudukan spiritual, dan kebanyakan bakat intelektual dan saintifik yang mereka miliki. Tetapi mereka miliki dua acuan yang berbeza. Satu acuan dibentuk untuk suatu tugasan tertentu dan satu acuan lain dibentuk untuk tugasan lainnya.”

_________________________________________________


Fatma: Saya telah membaca hadis yang mendakwa bahawa Hawa mempengaruhi Adam untuk bertindak bertentangan dengan perintah Allah, dan Hawa adalah penyebab lelaki dibuang keluar dari Syurga, apakah ada kebenaran dalam hadis-hadis ini?

Sayyid: Adam dan Hawa kedua-dua mereka dikeluarkan dari Syurga kerana kedua-dua mereka tidak mematuhi arahan Allah SWT. (Qur’an, 2:36 & 7:20-24 – Ketidakpatuhan Adam dan Hawa tidak dikira sebagai dosa kerana arahan yang diberikan Allah SWT tidak bersifat wajib. Sebaliknya ia adalah berbentuk nasihat/saranan, menurut sekolah AhlulBait)

Walau bagaimanapun Al-Quran meletakkan tanggapan bahawa Adam lebih dipersalahkan berbanding Hawa (Qur’an, 20:115-121). Namun begitu, mereka berdua bertaubat kepada Allah dan keduanya diampunkan. (Qur’an, 7:23 & 2:36.)

Di samping itu, kepercayaan Kristian tentang “Dosa Asal” tidak memiliki tempat di sisi Islam. Ini adalah berdasarkan kenyataan jelas dalam Al-Quran bahawa tiada seorang pun yang dibebankan dengan dosa orang lain24. (Qur’an, 17:15.)


________________________________________________


Jawaban 1:-

Di dalam Nahjul Balaghah, syarahan 80, Imam Ali menyebut beberapa perkara yang dikaitkan sebagai kekurangan wanita. Dan sebahagian orang mentafsirkan ucapan Imam Ali ini sebagai bukti bahawa wanita itu adalah inferior berbanding lelaki dari segi ibadah, intelek dan sebagainya. Namun, komentar dari Ayatullah Nasir Makarim Shirazi menjelaskan bahawa tafsiran yang sebenar adalah sebaliknya. Kerana kata-kata Imam Ali itu tidak ditujukan kepada semua wanita. Jelasnya wanita-wanita yang sholehah, mereka berdiri sebaris dengan lelaki-lelaki yang soleh. Kita teliti sebahagian tulisan beliau untuk mendapat lebih kefahaman tentang isu ini.25

_______________________________________________________________


Komentar Nahjul Balaghah
Syarahan 80 – “Kekurangan” dalam diri Wanita
Oleh : Ayatullah al-Uzma Hajj Shaykh Nasir Makarim Shirazi

“Untuk kita benar-benar memahami status dan karakter wanita dalam Nahjul Balagha, kita perlu merujuk kepada Al-Quran dan kemudian memahami kedudukan wanita dalam Nahjul Balagha berhubung dengan apa yang terkandung dalam Al-Quran.

Tanpa keraguan, peristiwa-peristiwa sejarah mempunyai pengaruh yang besar ke atas ucapan seseorang dan jika kita tidak mengetahui sejarah di sebalik kata-kata Imam Ali, maka mesej di sebalik ucapan beliau akan hilang.
Oleh itu, penerangan dan analisa mengenai wanita yang beliau berikan dalam syarahannya mestilah dibaca dan difahami berdasarkan peristiwa sejarah tertentu yang telah berlaku sehingga menyebabkan beliau terpaksa berucap mengenainya.

Seperti yang telah disebutkan dalam perbincangan mengenai penyampaian syarahan ini (seperti yang dilihat di bawah), Imam Ali menyampaikan khutbah ini selepas Peperangan Unta (Perang Jamal) yang berlaku di Basrah (Iraq) pada tahun 656 CE/35 AH dan selepas kekalahan tentera (Ummul Mukminin) Aisyah binti Abu Bakar.

Dalam khutbah ini, beliau mencela wanita, dan tentunya maksud beliau ‘mencela wanita’ hanyalah terhadap wanita-wanita yang telah melancarkan serangan (perhitungan seperti itu) – yakni mereka yang bertanggungjawab mencetuskan Peperangan Unta. Imam Ali merujuk kepada wanita-wanita terbabit sebagai memiliki “kekurangan” dan adalah kerana kekurangan ini mereka terlibat dalam aktiviti-aktiviti merosakkan seperti itu. Oleh itu, beliau menegur wanita-wanita tersebut dan memberi amaran kepada orang-orang Mukmin untuk menjauhi pimpinan mereka.

Tidak ada keraguan lagi bahawa tiga bentuk “kekurangan” tersebut mempunyai pengertian yang tersendiri.

1.      Jika Allah SWT telah melepaskan tanggungjawab menunaikan solat dan puasa dari wanita ketika mereka mengalami haid bulanan, maka itu adalah kerana sewaktu haid, mereka memasuki tempoh “sakit” di mana mereka memerlukan rehat dan (justeru itu) mereka tidak berada dalam posisi untuk melakukan ibadah-ibadah tersebut.

2.      Jika kesaksian dua orang wanita adalah sama dengan seorang lelaki, maka itu adalah kerana hakikat bahawa sentimen dan emosi seorang wanita sering menguasai mereka dan mereka mungkin memberikan kesaksian yang berpihak semata-mata berdasarkan emosi mereka.

3.      Bahagian warisan seorang wanita adalah separuh dari seorang lelaki, hanyalah dalam situasi di mana anak-anak dan isteri-isteri mewarisi dari lelaki tersebut; manakala berhubungan dengan pewarisan dari seorang bapa dan ibu – dalam banyak contoh – warisan (bagi lelaki dan wanita) adalah sama, begitu juga mengenai pewarisan antara adik-beradik lelaki dan perempuan serta anak-anak mereka – dalam banyak contoh – menerima bahagian warisan yang sama banyak sebagaimana lelaki.

4.      Antara sebab lain mengapa ada kalanya lelaki memperoleh 2x ganda harta warisan berbanding wanita adalah kerana pemberian nafkah dan segala keperluan harian wanita adalah tanggungjawab lelaki (dalam hidup wanita tersebut) dan bukan sahaja wanita tidak perlu membelanjakan wang sendiri untuk nafkah anak-anaknya, tetapi sebenarnya suaminya mesti menyediakan semua keperluannya (isteri), walaupun sejumlah besar wang diperoleh wanita itu dari harta warisan atau dari sumber-sumber lain.

Oleh itu, segala perbezaan (antara jantina - dalam soal warisan, kesaksian, kewajiban ibadah dan lain-lain) yang dibawakan Islam telah dianalisa secara teliti dan terdapat sebab-sebab yang logik di sebalik setiap dari perkara tersebut. (perbezaan ini bukan disebabkan kerana satu jantina lebih superior/inferior dari yang lain).

Di akhir khutbah, Imam membawakan kesimpulan pendek dan menyatakan:-

“Maka berhati-hatilah dari kejahatan wanita. Berwaspadalah kalian walaupun dari orang-orang dalam kalangan mereka yang (dilaporkan) baik.”

Beliau mengakhiri khutbahnya dengan berkata :-

“Jangan patuhi mereka walaupun dalam perkara-perkara kebaikan supaya mereka tidak akan menarikmu ke arah perkara-perkara kejahatan.”

Adalah jelas bahawa maksud perkataan “jangan patuhi mereka walaupun dalam perkara-perkara kebaikan” tidak berarti bahawa jika mereka (wanita) menggalakkan ke arah tindakan yang baik seperti solat, puasa, keadilan dan kebaikan lalu kita harus mengingkari mereka; sebaliknya ia bermakna bahawa kita tidak harus mengikuti (kata-kata) mereka secara mutlak. Dalam arti kata lain, “kebaikan” mesti dilakukan kerana ia adalah baik, dan bukan kerana pasangan masing-masing telah menyuruh supaya ia dilakukan, sehinggakan mereka menjadi berani dan mereka menyangka bahawa mereka kini boleh memerintahkan anda melakukan perkara-perkara buruk dan mereka akan ditaati.

Walaupun perkataan dalam Nahjul Balagha dalam bahagian ini tidak secara khusus merujuk kepada isteri seseorang dan semua wanita secara umumnya termasuk dalam perbincangan ini, namun adalah jelas bahawa isu seperti ini selalunya terjadi dalam konteks hubungan antara suami dan isteri.

Oleh itu, apa yang telah disebutkan dalam khutbah ini – sambil mengingati ayat-ayat dalam Al-Quran yang bercakap tentang kewajiban menyeru kebaikan dan mencegah kemungkaran, dan keperluan untuk menerima (tindakan itu) dari orang lain – adalah SAMA-SAMA wajib ke atas LELAKI DAN WANITA, dan maksud dari khutbah ini bukanlah berarti seseorang itu harus mengabaikan dari melakukan amalan kebaikan!

Sebaliknya, maksud khutbah ini adalah tindakan seseorang itu tidak harus dilakukan berdasarkan kepatuhan mutlak (terhadap seseorang yang lain).

Dalam apa jua keadaan, wanita-wanita yang benar imannya, kesedarannya, inteleknya dan dedikasinya (terhadap Islam) adalah sepenuhnya dikecualikan dari peraturan ini.  Wanita-wanita yang mana keredhaannya terletak pada keredhaan Allah; kemarahannya terletak pada kemurkaan Allah SWT – seperti Fatimah al-Zahra sa (salamullah ‘alaiha) – yang mana perintah-perintahnya tidak lain adalah ke arah kebaikan dan kebenaran, dan sentiasa berusaha untuk mencapai keredhaan Allah SWT dan mendekatkan diri kepada Pencipta.

Poin ini juga jelas apabila dikatakan, “Berwaspadalah walaupun dari orang-orang baik dalam kalangan mereka” bahawa “baik” adalah istilah bersifat relatif (berubah mengikut keadaan) dan bukannya mutlak, kerana seseorang itu tidak seharusnya hanya memerhatikan orang-orang yang memiliki “kebaikan mutlak” sahaja,

sebaliknya seseorang itu haruslah menerima nasihat dan mempertimbangkan pandangan-pandangan sebagai sesuatu yang ada nilainya. Atas sebab inilah di dalam sejarah Islam, kita mendapati lelaki-lelaki yang menitikberat cadangan-cadangan dari isteri mereka.

Dalam beberapa ayat Al-Quran, kita mendapati bahawa bertanyakan pandangan wanita sebenarnya dilihat sebagai satu sifat yang mulia. Sebagai contoh mengenai soal menyapih kanak-kanak dari susu ibunya, kita membaca berikut ini dalam Surah Al-Baqarah, ayat 233:

“Ibu-ibu akan menyusukan anaknya selama dua tahun genap – yaitu bagi orang-orang yang mahu menyempurnakan penyusuan… dan jika keduanya (suami isteri) berkemahuan untuk menghentikan penyusuan, dengan persetujuan bersama dan perundingan, maka tiada dosa ke atas mereka…”

“Sesungguhnya orang-orang lelaki yang Islam dan orang-orang perempuan yang Islam, orang-orang lelaki yang beriman, dan orang-orang perempuan yang beriman, orang-orang lelaki yang taat dan orang-orang perempuan yang taat, orang-orang lelaki yang benar dan orang-orang perempuan yang benar, orang-orang lelaki yang sabar dan orang-orang perempuan yang sabar, orang-orang lelaki yang merendah diri (kepada Allah) dan orang-orang perempuan yang merendah diri (kepada Allah), orang-orang lelaki yang bersedekah, dan orang-orang perempuan yang bersedekah, orang-orang lelaki yang berpuasa dan orang-orang perempuan yang berpuasa, orang-orang lelaki yang memelihara kehormatannya dan orang-orang perempuan yang memelihara kehormatannya, orang-orang lelaki yang banyak mengingati Tuhan dan orang-orang perempuan yang banyak mengingati Tuhan – Allah telah menyediakan bagi mereka semua keampunan dan ganjaran yang besar,” (Quran, 33:35)

Ayat Al-Quran yang terkenal ini juga mengklasifikasikan kedekatan rohani kepada Allah yang boleh dicapai oleh sesiapa sahaja tidak kira jantina mereka – lelaki atau wanita.

Dalam satu hadis yang disebut oleh Almarhum Shaykh Al-Kulayni dalam bukunya Al-Kafi, kita membaca:

“Saudara perempuan Nabi Muhammad (melalui penyusuan dari ibu susuan yang sama yang juga menjaga dan memberi makan Nabi Muhammad) datang kepada Nabi dan apabila dia masuk ke bilik Nabi dan melihat Nabi, dia menjadi sangat teruja dan membentangkan selimutnya di atas tanah dan mempersilakan Nabi duduk di atasnya. Dia kemudian mula bertutur mesra dengan Nabi dan apabila dia baru sahaja pergi meninggalkan Nabi, saudara lelakinya (saudara perempuan dan saudara lelaki ini adalah anak-anak kepada Halimatul Sadiyah yang merupakan ibu susuan Nabi Muhammad). Namun, Nabi tidak melayan saudara lelakinya sebagaimana baginda melayan saudara perempuannya (walaupun Nabi melayan keduanya dengan hormat dan kasih sayang).

Beberapa orang bertanyakan Nabi Muhammad:

“Tahap kehormatan yang anda tunjukkan kepada saudara perempuanmu tidak anda berikan kepada saudara lelakimu – adakah kerana dia lelaki?”

Rasulullah SAW menjawab:
“(Ini kerana) dia (saudara perempuanku) lebih baik kepada kedua ibu bapanya berbanding saudara lelakinya.”

Adalah menarik jika diperhatikan bagaimana para sahabat merasakan cara melayan seseorang itu seharusnya berdasarkan jantina, namun bukan sahaja Nabi tidak mengambil kira faktor itu sebagai tanda kehormatan (dalam masyarakat), sebaliknya, baginda meletakkan seorang wanita – yaitu saudara perempuannya  - kerana dia menegakkan nilai-nilai Ilahiah dan moral - di kedudukan yang lebih mulia.


Jawaban 2:-

Soalan : Apakah pandangan Imam Ali mengenai daya intelek wanita berbanding lelaki? Apakah yang dimaksudkan Imam Ali dengan kata-kata yang dikaitkan dengan beliau dalam Nahjul Balagha, yang berkata: “Lelaki lebih unggul daripada wanita dari aspek intelek dan emosi”?

Jawaban Ringkas:

Imam Ali (a) tidak pernah berkata bahawa lelaki lebih tinggi dan lebih superior berbanding wanita dari aspek intelek dan emosi. Apa yang dikaitkan dengan Imam Ali dalam Nahjul Balagha, jika ia adalah sebuah riwayat yang sahih, adalah berkaitan dengan satu peristiwa yang sangat khusus (Perang Unta) dan tidak boleh diambil pengertiannya secara umum. Begitu juga, dalam beberapa kes, lelaki-lelaki tertentu telah menjadi subjek celaan juga. Kewujudan wanita yang merupakan contoh di zaman mereka atau bahkan lebih bijaksana dari para lelaki di zaman mereka (seperti Bibi Khadijah dan Bibi Fatimah) juga boleh digunakan sebagai bukti untuk menyokong hujah ini.

Pada masa yang sama, beberapa kemungkinan lain telah dikaitkan dengan ucapan tersebut. Sebagai contoh, ada yang mengatakan ia merujuk kepada intelek matematik atau intelek sosial, dan bukannya ‘intelek moraliti’ yang merupakan penentu kedekatan kepada Allah dan kedudukan, serta tingkat spiritual seseorang itu. Dari aspek intelek ini, tidak ada perbezaan antara lelaki dan wanita. Mungkin juga Imam Ali menyatakan dari segi keunikan psikologi, di mana wanita boleh didominasi oleh emosi mereka, dan jika mereka tidak dicipta sebegitu, maka mereka tidak dapat memenuhi tugasan mereka sebagai ibu. Sebaliknya, ini berbeza bagi lelaki yang mana intelek mendominasi emosi mereka dan dengan cara ini kedua-dua jantina diciptakan, dan ia adalah atas dasar kebijaksanaan Ilahi; tambahan pula, ini adalah perbezaan-perbezaan yang perlu bagi manusia. Jika tafsiran ini benar, maka ianya tidaklah bermaksud Imam Ali (as) menyatakan bahawa satu jantina itu lebih superior dari jantina satu lagi, beliau hanya membicarakan tentang realiti semula jadi manusia.

Jawaban Terperinci:

Sebelum menjawab persoalan utama, terdapat beberapa perkara yang akan memberi manfaat kepada pemahaman menyeluruh tentang perkara ini.

A:-

1.      Yang pertama, kedudukan kaum wanita sebagai pengasuh dan pendidik masyarakat dalam peranan mereka sebagai ibu dan isteri adalah satu perkara yang tidak boleh dinafikan. Al-Quran menyatakan ketaatan kepada ibu bapa datang selepas ketaatan kepada Allah, dan ia telah menyebut perkara ini tanpa syarat tanpa membezakan antara lelaki dan wanita. Di samping itu, telah direkodkan dalam buku-buku sejarah bahawa Nabi Muhammad (s) memberikan penghormatan tertinggi kepada isterinya Bibi Khadijah (a), begitu juga anak perempuannya, Bibi Fatimah (a). Ini adalah realiti sama yang ditekankan dan diulas oleh Imam Khomeini (pengasas Republik Islam), yang berkata: “Sejarah Islam memberikan penyaksian kepada penghormatan tidak berbelah bahagi yang diberikan Nabi Muhammad kepada Bibi Fatimah membuktikan bahawa kaum wanita mempunyai peranan penting yang khusus untuk dimainkan dalam masyarakat, dan jika mereka tidak lebih superior dari lelaki, mereka pastinya tidak inferior.”

2.      Kedua, kesetaraan antara lelaki dan wanita adalah satu konsep yang berasal daripada kata-kata Al-Quran sendiri dan ia dinyatakan dengan sangat jelas sekali. Menurut Al-Quran, wanita dicipta dari bahan semulajadi spiritual dan fizikal yang sama sebagaimana lelaki; kedua-dua jantina adalah sama dari segi intipatinya dan sifat semula jadinya.

Al-Quran menyatakan:

“Wahai sekalian manusia! Bertaqwalah kepada Tuhanmu, yang telah menjadikan kamu dari “Satu Entiti/Jiwa Yang Satu” dan menciptakan pasangannya dari jenis yang sama, dan membiakkan dari keduanya – zuriat keturunan – lelaki dan perempuan yang ramai. Dan bertaqwalah kepada Allah yang mana melalui-Nya kamu saling mendapatkan (hak) masing-masing, serta peliharalah silaturahim, sesungguhnya Allah sentiasa mengawasi kamu,” (Quran 4:1)

Dan ayat lain menyebut:-

“Dialah yang menciptakan kalian semua dari jiwa yang satu, dan menciptakan pasangan dari (entiti yang sama) agar dia menjumpakan ketenangan dengannya.” (Quran 7:189)

Dalam ayat-ayat Al-Quran ini, kaum wanita dilihat sebagai sama tarafnya dengan lelaki dari aspek nilai kemanusiaan dan lelaki tidak mempunyai apa-apa keunggulan ke atas mereka. Setiap realiti manusia terdiri daripada rohnya, bukan tubuhnya; manusianya mereka bergantung pada intipatinya, dan bukannya tubuh fizikalnya. Oleh itu kita harus mengiktiraf manusia itu berdasarkan intipati mereka, dan bukannya dari segi tubuh fizikal mereka.

Menurut pemikiran Al-Quran, wanita memiliki potensi untuk menjadi ‘manusia sempurna’ sebagaimana lelaki, dan mereka mempunyai kapasiti untuk memahami dan juga bertindak ke atas sesuatu sebagaimana yang diperlukan dalam perjalanan menuju kesempurnaan manusia. Setiap kali Al-Quran berbicara tentang kesempurnaan manusia dan nilai-nilai mulia, ia tidak meletakkan apa-apa perbezaan antara lelaki dan wanita, dan menganggap keduanya setara dalam aspek ini. Bukan sahaja Al-Quran melihat wanita dan lelaki itu sebagai setara, tetapi ia juga melihat kesetaraan ini sebagai satu dari tanda kekuasaan Ilahi dan sebagai wadah ketenangan fikiran dan persahabatan.

Atas dasar inilah, Imam Khomeini adalah seorang yang beriman kepada konsep kesetaraan antara lelaki dan wanita. Imam Khomeini dipetik sebagai berkata:

“Dari perspektif hak-hak kemanusiaan, tidak ada perbezaan antara lelaki dan wanita; mereka keduanya adalah manusia, dan seorang wanita memiliki hak untuk memilih hala tuju hidupnya sebagaimana seorang lelaki. Beberapa perbezaan benar wujud di antara lelaki dan wanita, namun ini tidak ada kena-mengena dengan nilai sebenar kemanusiaan dan kehormatan mereka.”

3.      Yang ketiga, tidak ada hadis mahupun khutbah yang disampaikan Imam Ali, di mana beliau menganggap kaum lelaki lebih superior berbanding kaum wanita dari aspek intelek atau emosi. Apa yang dikaitkan dengan Imam Ali adalah beliau berkata kaum wanita adalah lebih superior dari lelaki dari aspek emosi dan sentimennya.

Mengenai syarahan ke-80 dalam Nahjul Balagha, dimana Imam Ali dipetik sebagai menyebut beberapa perkara mengenai kekurangan mental kaum wanita, perkara ini terbuka kepada beberapa persoalan:

Yang pertama, jika kita menganggap hadis ini betul-betul adalah ucapan Imam Ali, ia masih tidak berarti peraturan umum ini terpakai pada semua wanita. Mengikut rekod-rekod sejarah, kata-kata ini merujuk kepada waktu selepas Perang Jamal (yang mana Aisya –isteri Nabi- terlibat di dalamnya), di mana Talhah dan Zubair menggunakan kedudukan sosial beliau sebagai isteri Nabi SAW dan memulakan sebuah gerakan pemberontakan yang besar menentang kerajaan Imam Ali di Basra. Imam Ali, selepas kekalahan mereka dan berakhirnya perang tersebut, dikatakan telah menyampaikan syarahan ini (yang mana telah direkod di dalam Nahjul Balagha).

Oleh itu, dari segi konteks sejarah, adalah jelas bahawa syarahan ini berpotensi disampaikan kepada kumpulan wanita tertentu dan bukannya kepada wanita secara umumnya. Tanpa keraguan lagi, ketika itu telah wujud dan hingga sekarang masih wujud kaum wanita, yang lebih bijaksana dari lelaki-lelaki di zaman mereka. Siapa yang boleh menganggap wanita-wanita seperti Bibi Khadijah, Bibi Fatimah, Bibi Zainab dan beberapa lagi wanita hebat dalam sejarah sebagai lebih inferior dari lelaki? Adalah tidak mungkin untuk menafikan intelek mereka, begitu juga usaha mereka dalam membawa barisan Islam maju ke hadapan dan perjuangan mereka menentang penindasan. Oleh itu, tidak boleh dikatakan bahawa kata-kata Imam Ali adalah suatu kecaman yang ditujukan kepada semua wanita.

Selain itu, telah direkodkan bahawa Imam Ali mengeluh akan kelemahan para lelaki di Kufah dan Basra. Sebagai contoh, dalam syarahan ke-14 Nahjul Balagha, beliau dipetik sebagai berkata: “Intelek anda lemah dan pemikiran anda bebal.” Dalam syarahan ke-34, beliau juga dipetik sebagai berkata: “Celakalah ke atas kalian (para lelaki)… kalian tidak menggunakan intelek kalian.” Sekali lagi, dalam syarahan ke-97, beliau berkata: “Wahai kalian yang tubuhnya ada (secara fizikal) tetapi inteleknya tiada (seorang yang tidak berotak)…” Dalam syarahan ke-131 beliau berkata: “Wahai (kalian) yang fikirannya berbeza-beza dan terbahagi hatinya, yang mana tubuhnya ada tetapi kecerdikannya tiada.”

Di sini, Imam Ali secara jelas mencela sekumpulan lelaki dan menyatakan mereka sebagai tidak mempunyai kebijaksanaan dan berfikiran bebal. Ini terjadi bahkan ketikamana kota Kufah dan Basra melahirkan begitu ramai ulama-ulama agama yang berilmu. Untuk menjelaskan hal ini dalam arti kata lain, terdapat situasi-situasi dan peristiwa-peristiwa sejarah tertentu yang boleh berlaku di mana terdapat dasar untuk pujian, atau dalam konteks lain, terdapat dasar untuk kritikan.

Sebagaimana masa berlalu, dasar dan konteks bagi pujian dan kritikan ini dilakukan mungkin turut berlalu pergi. Oleh itu, skop kritikan yang terkandung dalam Nahjul Balagha mengenai kaum wanita, dan kaum lelaki Kufah dan Basrah adalah bersifat khusus dan bukannya bersifat umum.

Bukti lanjut mengenai perkara ini terletak dalam fakta dimana Imam Ali juga telah mengaitkan kekurangan intelek kepada ramai orang. Dalam sebuah khutbahnya, Imam Ali berkata: “Kesombongan adalah tanda kelemahan, ketidakcukupan, dan kekurangan intelek.” Dalam hadis ini, dan juga hadis-hadis lain, perkara-perkara seperti kesombongan, nafsu serakah, mengikut kehendak hati, adalah antara faktor yang dikira sebagai penyebab kelemahan pada intelek.

Oleh itu, adalah tidak mustahil bahawa kritikan terhadap intelek wanita (yang disebut dalam syarahan ke-80) adalah selari dengan maksud hadis di atas, yaitu semata-mata bermaksud bahawa, terdapat beberapa faktor yang menyebabkan intelek menjadi lemah dan bahawa faktor ini wujud dalam kes spesifik semasa Perang Jamal. Oleh kerana puncanya bukanlah disebabkan oleh kejadian diri wanita itu sendiri, maka mereka mampu untuk menyingkirkannya melalui latihan dan perbaikan diri.

Secara realitinya, kecaman seperti ini terhadap sekumpulan wanita tidak ditujukan kepada sifat semulajadi mereka, sepertimana kecaman terhadap sekumpulan lelaki tidak mencela sifat semulajadi mereka. Ia nampaknya ditujukan kepada keadaan dan tindakan-tindakan yang mana adalah perkara yang berkaitan dengan sifat-sifat luaran. 

Selain itu, hadis-hadis ini memiliki sebuah mesej didikan dan perubahan untuk melindungi lelaki dari terlalu menyerah dengan kehendak dan keinginan wanita; secara intipatinya, lelaki harus memiliki jiwa kemerdekaan dalam proses membuat keputusan. Ini terutamanya terpakai ketika dalam keadaan masa perang dimana mendengar nasihat dari wanita boleh membawa kepada kelemahan atau ketidakaktifan dalam berdepan dengan musuh. Hal ini nampaknya mengambil tempat semasa zaman kekhalifahan Imam Ali.


B:-Adalah juga boleh dikatakan bahawa intelek terbahagi pada dua bahagian.

1.      Yang pertama adalah intelek matematika atau sosial

2.      Kedua adalah intelek moraliti. Mungkin juga Imam Ali bermaksud bahawa superiornya lelaki adalah dari aspek intelek matematikanya dan bukannya intelek moraliti. Dalam arti kata lain, mungkin terdapatnya perbezaan dalam intelek pengiraan lelaki dan wanita, tetapi tiada perbezaan dari segi intelek moraliti yang mana merupakan alat yang membolehkan lelaki dan wanita mendapat Syurga. Dalam intelek jenis yang kedua ini, tidak ada perbezaan antara lelaki dan wanita. 

C:-Sebanyak manapun masyarakat mungkin cuba menafikan konsep ini, kita tidak boleh menafikan bahawa terdapat perbezaan yang ketara antara lelaki dan wanita. Perbezaan ini termasuklah dari aspek fizikalnya, psikologinya dan emosinya, dan telah disebut secara meluas dalam pelbagai buku, dan pelbagai medium lain juga, sehingga tidak perlu untuk mengulanginya lagi. Kesimpulan dalam hal ini adalah, oleh sebab kaum wanita adalah asas kepada penciptaan dan kewujudan umat manusia, dan seterusnya dalam memberikan didikan dan asuhan, oleh itu mereka telah diciptakan bersama dengan emosi dan perasaan yang lebih besar, sepadan dengan peranan mereka.

Oleh itu, kedudukan ibu dan didikan serta asuhannya terhadap anak-anak, begitu juga bahagian cinta dan kasih sayang antara anak-anak dalam sebuah keluarga, kesemuanya adalah peranan yang diberikan kepada seorang ibu (kaum wanita). Dalam arti kata lain, lelaki dan wanita tidak mempunyai perbezaan dari segi nilai-nilai kemanusiaan mereka, tetapi mereka ada perbezaan dari segi tubuh fizikal mereka. Allah telah menciptakan manusia dengan cara yang sepadan dengan tugas-tugas dan tanggungjawab mereka di bumi. Lelaki dan wanita tidak terkecuali dari peraturan penciptaan ini. Lelaki dan wanita berbeza dari satu sama lain dalam aspek tubuh mereka, psikologi mereka, dan emosi serta sentimen mereka. Wanita mempunyai suatu ikatan dan minat yang istimewa terhadap  kekeluargaan, dan kesedaran mereka dalam hal seperti ini adalah lebih tinggi dari lelaki. Mereka juga lebih sensitif hatinya dan perkataan Imam Ali menunjukkan perbezaan fizikal dan psikologi ini. Ianya seolah-olah beliau berkata: Emosi wanita lebih mendominasi dirinya, dan jika ia tidak seperti itu, maka wanita tidak akan mampu melaksanakan tugas-tugas mereka sebagai seorang ibu.

Dari perspektif ini, lelaki berada dalam polar yang sepenuhnya bertentangan dalam aspek penciptaan mereka dan ini adalah sebahagian dari kehendak Ilahi, kewujudan perbezaan-perbezaan ini juga dilihat penting. Oleh itu, Imam Ali (as) tidak menganggap satu jantina itu lebih superior dari jantina yang lain, beliau hanya semata menyebut bahawa terdapat perbezaan, yang mana adalah merupakan sebuah realiti manusia. Realitinya adalah emosi dan perasaan, ketika mana keduanya adalah bermanfaat dalam peranan dan tempat yang sesuai, tidak seharusnya menjadi penentu utama dalam perkara-perkara yang besar kepentingannya.49

_____________________________________________


Imam Khomeini22:-

“Beliau (Fatimah Zahra) adalah seorang wanita yang mencakupi semua kemuliaan para nabi, seorang wanita yang, jika dijadikan sebagai lelaki, akan menjadi seorang Nabi, seorang wanita yang, jika dijadikan sebagai lelaki, akan menjadi seorang Rasul Allah. Kualiti rohani, kualiti syurgawi, kualiti Ilahi, kualiti langit, kualiti insan dan malaikat, semuanya wujud dalam dirinya. Beliau sepenuhnya adalah seorang manusia, dan sepenuhnya adalah seorang wanita. Jibrail selalu datang kepada beliau dan memujuknya semenjak kewafatan Rasulullah SAW.

Selepas kewafatan ayahandanya, Fatimah, hidup selama 75 hari. Beliau di dunia ini dan ditenggelami dengan rasa kesedihan. Jibrail, Ruh Kudus, datang kepadanya selalu untuk menenteramkan dirinya dan menyampaikan kepadanya peristiwa masa hadapan. Kemunculan Jibrail kepada seseorang tidak boleh dipandang remeh.

Saya tidak pernah mendengar Jibrail turun kepada para Imam sepertimana kepada para nabi. Saya berpandangan kemunculan Jibrail kepada Fatimah Zahra bila mana ia tidak muncul kepada sesiapa pun selain nabi, - dan itupun bukan semua nabi, hanya yang berkedudukan tertinggi sahaja (seperti Rasulullah, Ibrahim, Musa, Isa) -  sebagai satu gambaran yang menunjukkan kemuliaan dan kecemerlangan moral beliau yang lebih tinggi dari apa jua nilai-nilai mulia yang dikaitkan dengan beliau. Kita semua harus mengambil teladan dari Islam dengan melihat Fatimah Zahra dan anak-anak beliau. Berusahalah untuk mencapai keilmuan dan kewarakan, ini adalah kewajiban kita semua.

Jika anda para wanita menerima hari kelahiran Fatimah Zahra – dengan segala kesempurnaan yang ditunjukkan dan kedudukan yang ia nikmati – maka anda mempunyai satu tugas yang besar untuk dilaksanakan. Satu darinya adalah perjuangan, sebagaimana beliau berjuang, sebaik kemampuan beliau, dalam tempoh hidupnya yang singkat, berucap kepada kerajaan masa itu dan menghakimi mereka. Untuk benar-benar menerima hari lahirnya sebagai Hari Wanita, anda perlu mencontohinya. Untuk benar-benar menerimanya anda mesti mencontohi teladan beliau dalam menolak perkara-perkara duniawi, dalam ketaatan dan ketaqwaan beliau, dan dalam segala nilai mulia yang dimilikinya. Jika anda tidak melakukan ini, maka anda masih belum menghayati semangat Hari Wanita.”


Imam Ali Khamenei23 :-

“Pertama sekali, kedudukan spiritual Fatimah Zahra (semoga Allah merahmatinya) adalah antara kedudukan spiritual terbaik yang hanya dimiliki oleh segelintir individu tertentu. Beliau adalah maksum. Kemaksuman adalah khusus buat segelintir individu yang dipilih Allah SWT, dan Fatimah Zahra adalah salah seorang daripadanya.

Beliau adalah seorang wanita muda yang menikmati kedudukan spiritual yang agung setara dengan para wali, nabi-nabi dan seumpamanya, dan beliau digelarkan sebagai penghulu kepada semua wanita oleh para utusan Tuhan. Selain daripada kedudukan spiritual beliau, setiap ciri-ciri cemerlangnya dan setiap peranan penting di dalam kehidupan peribadi wanita hebat ini, mengandungi pengajaran.

Kesolehannya, kesopanannya, dan kesuciannya, jihadnya, penjagaan beliau terhadap suaminya, cara beliau mengasuh anak-anaknya, pengetahuan beliau mengenai politik, dan kehadiran beliau dalam masa-masa kritikal kehidupan individu pada masa itu - sama ada ketika zaman kanak-kanaknya atau di zaman remajanya, atau selepas perkahwinannya - setiap darinya mengandungi pengajaran. Ia adalah pengajaran bukan sahaja buat anda para wanita, tetapi buat seluruh umat manusia.

_________________________________________________________________________________

Hadis Diriwayat oleh Bibi Fatimah Zahra29

Fatimah diketahui berkata,

"Ayahku (Rasulullah SAW) telah bersabda, orang yang terbaik adalah mereka yang suka bersikap santun dan merendah diri, serta menghormati teman hidupnya (isteri atau suaminya),"

Fatimah diketahui berkata,

"Semua orang harus berlutut di hadapan ibunya, kerana Syurga terletak di bawah kaki ibu,"

Suatu hari Rasulullah SAW bertanya beberapa wanita: "Apakah perkara yang terbaik untuk dilakukan wanita?"

Oleh sebab wanita-wanita itu tidak tahu jawabannya, mereka bergegas ke rumah Fatimah Zahra untuk bertanyakan soalan yang sama. Beliau menjawab:


"Perkara yang terbaik untuk seorang wanita lakukan adalah dia tidak melihat secara langsung mana-mana wajah lelaki, dan tidak membiarkan lelaki lain menatapnya secara langsung,"




No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.