Wanita memiliki status yang istimewa dan mulia di sisi
Islam. Tidak wujud istilah seperti “golongan bawahan”, “kelas kedua” bagi kaum
wanita. Persepsi sedemikian adalah bertentangan dengan ajaran Islam dan
jelasnya itu adalah bentuk pemikiran jahiliah yang masih tersisa walaupun selepas kedatangan Islam.
Ucapan
Pemimpin Revolusi Islam, Yang Mulia Imam Khomeini dan Imam Ali Khamenei, cukup
memberi gambaran yang jelas kepada kita akan status, dan peranan besar kaum
wanita yang tidak boleh dipandang remeh.
____________________________________________________________________________________________________
Imam Khomeini
Ucapan
kepada Para Wanita Qum (16 Mac 1979)
Dengan
Nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Penyayang
Salam
yang tiada hentinya buat wanita-wanita Iran! Salam sejahtera ke atas anda, para
wanita terhormat. Semoga rahmat Allah tercurah ke atas anda, para wanita
berhati singa, yang mana usaha murni mereka telah menyelamatkan Islam daripada
belenggu perhambaan oleh pihak-pihak asing.
Saudari-saudariku
yang berani, anda berlawan bergandingan bahu dengan lelaki dan telah memastikan
kemenangan Islam. Saya berterima kasih kepada anda, para wanita Iran dan Qom.
Semoga Allah dan Imam Zaman gembira dengan anda. Sambil mendukung bayi anda di
tangan, anda turun ke jalan-jalan dan menyokong Islam dengan demonstrasi anda
yang penuh bersemangat.
Saya
telah mendengar apa yang berlaku di Qom dan di kota-kota lain; saya telah
mendengar apa yang berlaku di Chahar Mardan. Saya berasa bangga dengan segala
tindakan berani yang telah dicapai oleh para wanita Iran, di Qom dan di
kota-kota lainnya kerana anda semua menjadi barisan hadapan kepada kemenangan
kita dan telah memberi semangat kepada para lelaki. Kaum lelaki kita
terhutang budi pada keberanian anda, para wanita berhati singa; Saya terhutang
budi kepada kedua-dua lelaki dan wanita yang mulia.
Islam memberikan perhatian khusus buat wanita. Islam muncul
di Semenanjung Arab pada masa di mana wanita telah hilang maruah diri mereka,
dan Islam mengangkat status mereka dan mengembalikan semula kehormatan
mereka. Islam
menjadikan wanita setara dengan lelaki; bahkan, ia menunjukkan perhatian kepada
wanita yang tidak ia tunjukkan terhadap lelaki. Begitu juga dalam gerakan revolusi kita, wanita telah
memperoleh kredit (penghargaan) yang lebih dari lelaki, kerana, wanita bukan
sahaja menunjukkan keberanian diri mereka sendiri, tetapi juga melahirkan
lelaki-lelaki yang berani. Sepertimana Al-Quran, kaum wanita memiliki peranan untuk
membesarkan dan mengasuh manusia sejati. Seandainya
negara tidak memiliki wanita-wanita yang berani untuk melahirkan insan-insan
sejati, maka negara akan merosot dan akhirnya runtuh. Wanitalah yang
mengukuhkan negara, dan menjadikan rakyatnya berani.
Pada zaman awal Islam, kaum wanita turut serta dalam
peperangan bersama kaum lelaki. Kedudukan wanita adalah tinggi. Kaum wanita di sisi Islam
menikmati kedudukan yang tinggi. Kita melihat bagaimana dalam gerakan ini, para wanita
yang dihormati, berdiri berganding bahu bersama lelaki, bahkan berada di
hadapan mereka, dalam garisan pertempuran. Mereka kehilangan bayi dan anak muda
mereka, tetapi tetap mereka dengan beraninya terus menentang musuh."
Kita
mahu wanita kita mencapai kedudukan tinggi kemanusiaan yang sebenar, bukannya
menjadi alat mainan di tangan kaum lelaki, di tangan-tangan lelaki yang rosak
akhlaknya.
Kaum wanita menikmati kedudukan yang terhormat; mereka
mempunyai ‘kebebasan memilih’ sebagaimana lelaki. Tuhan telah menciptakan kamu
sebagai makhluk yang bebas dan memberikan kamu harga diri. Sebagaimana Tuhan
telah menetapkan undang-undang dan sekatan buat kaum lelaki untuk melindungi
mereka dari kerosakan, begitu juga Dia telah menetapkan undang-undang buat kaum
wanita. Ini adalah untuk kebaikan kamu; semua undang-undang Islam adalah baik
untuk masyarakat. Mereka
yang mahu melihat wanita sebagai alat permainan di tangan manusia yang tidak
bermoral, mereka adalah pengkhianat-pengkhianat.
Wanita tidak seharusnya tertipu, mereka tidak seharusnya
menyangka kedudukan mereka dalam kehidupan ini memanggil mereka agar keluar ke
jalan-jalan dengan bermekap dan berpakaian cantik, tanpa hijab, tanpa
pakaian. Ini bukan
peranan wanita; ini adalah peranan patung.
Wanita mesti berani, mereka mesti melibatkan diri mereka
dalam menentukan nasib negara, mereka adalah pencipta kepada manusia sejati, pendidik kepada
umat manusia.
Semoga Tuhan melindungi anda para wanita Iran, para wanita
Qom, dari bahaya-bahaya orang-orang korup, manusia tapi realitinya adalah
haiwan. Sebagaimana kamu sentiasa turut serta dalam gerakan di negara ini, dan
memainkan peranan dalam kemenangannya, maka hari ini juga kamu mesti meneruskan
penyertaan dan bangkit semula setiap kali wujud keperluan. Negara ini adalah
milik kamu. Kesemua rakyat Iran, lelaki dan wanita, mesti bersama-sama
memperbaiki kerosakan yang dilakukan regim terdahulu, tangan lelaki sahaja
tidak cukup untuk mencapai tugasan ini. Lelaki dan wanita mesti bekerjasama dalam hal ini.
Semoga
Tuhan mengurniakan anda semua kehormatan, kesihatan, kebahagiaan dan
kesempurnaan iman dan akhlak.
Salam ke
atas anda semua, para wanita yang dikasihi lagi dihormati22.”
Imam Ali Khamenei
Petikan
Ucapan Sempena Pertemuan dengan Wanita-Wanita Elit (19 April 2014)23
Perjumpaan
ini diadakan sempena ulang tahun kelahiran Sayyidah Fatimah Zahra (semoga Allah
merahmatinya).
-Isu
Wanita adalah Isu Penting
-Status
dan Kedudukan Fatimah Zahra
-Tiga
sebab mengapa pandangan Barat harus dielakkan
-
Kedudukan sebenar Wanita di Sisi Islam
____________________________________________________
“Dengan
Nama Allah Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang.
Pertama
sekali, saya ingin mengalu-alukan kehadiran para wanita di dalam pertemuan ini
dan saya ucapkan tahniah kepada anda semua bersempena dengan hari ulang tahun
kelahiran Fatimah Zahra AS, Hari Wanita dan, Hari Ibu.
Seperti
yang telah ditekankan dalam pertemuan ini, pertembungan hari-hari penting di
negara ini dengan hari ulang tahun kelahiran Fatimah Zahra, adalah sebuah
peluang untuk kita memahami dan mengambil pengajaran dari kehidupan manusia
yang agung ini.
Pertama
sekali, kedudukan spiritual Fatimah Zahra (semoga Allah merahmatinya) adalah
antara kedudukan spiritual terbaik yang hanya dimiliki oleh segelintir individu
tertentu. Beliau adalah maksum. Kemaksuman adalah khusus buat segelintir
individu yang dipilih Allah SWT, dan Fatimah Zahra adalah salah seorang
daripadanya.
Kita
perlu mengambil kira hakikat bahawa wanita Muslim ini yang merupakan mujahid
(pejuang) di jalan Allah, hanya hidup sehingga usianya 20 tahun. Tentu sekali,
riwayat yang berbeza menyatakan bahawa umurnya adalah antara 18-25 tahun ketika
beliau mati syahid.
Beliau
adalah seorang wanita muda yang menikmati kedudukan spiritual yang agung setara
dengan para wali, nabi-nabi dan seumpamanya, dan beliau digelarkan sebagai
penghulu kepada semua wanita oleh para utusan Tuhan. Selain daripada kedudukan
spiritual beliau, setiap ciri-ciri cemerlangnya dan setiap peranan penting di
dalam kehidupan peribadi wanita hebat ini, mengandungi pengajaran.
Kesolehannya,
kesopanannya, dan kesuciannya, jihadnya, penjagaan beliau terhadap suaminya,
cara beliau mengasuh anak-anaknya, pengetahuan beliau mengenai politik, dan
kehadiran beliau dalam masa-masa kritikal kehidupan individu pada masa itu -
sama ada ketika zaman kanak-kanaknya atau di zaman remajanya, atau selepas
perkahwinannya - setiap darinya mengandungi pengajaran. Ia adalah pengajaran
bukan sahaja buat anda para wanita, tetapi buat seluruh umat manusia.
Oleh
itu, kita harus memberikan sepenuh perhatian kepada kehidupan Fatimah Zahra AS.
Kita harus memahami kehidupan beliau dengan sebuah perspektif baru dan kita
harus menjadikannya sebagai model untuk diri kita dalam arti kata yang sebenar.
Saya
menghadiri banyak pertemuan dengan ibu-ibu dan isteri-isteri para syuhada serta
para veteran kurang upaya. Apabila seorang wanita yang mengorbankan dirinya,
menghabiskan seluruh hidup beliau mengurus dan memperbaiki kehidupan seorang
veteran perang yang kurang upaya, demi mendapatkan keredhaan Allah, ini
bukanlah satu pencapaian yang kecil.
Seorang
ibu yang telah mengorbankan dua, tiga, empat syuhada di jalan Tuhan dan telah
berdiri teguh walaupun dalam keadaan sedemikian, turut menasihati kita agar
berdiri teguh juga. Seseorang benar-benar merasa rendah diri melihat kehebatan
seperti ini. Ini adalah realiti wanita dalam masyarakat kita yang mana
merupakan realiti yang penting dan gemilang.
____________________________________________________
Memberikan perhatian kepada isu keluarga - terutamanya
isu kesihatan wanita, keselamatan, ketenangan dan kehormatan wanita di dalam
persekitaran keluarga - adalah salah satu isu utama.
Isu wanita dan isu keluarga adalah isu
utama kita semua. Tentu sekali isu wanita tidak boleh dipisahkan dari isu
keluarga.
Saya ingin menambah bahawa jika seseorang mahu membincangkan isu wanita dengan
memisahkan ia dari isu keluarga, mereka akan menghadapi masalah-masalah
tertentu dalam memahami dan menjumpakan penawarnya. Kedua-dua isu ini harus
dikaji bersama-sama.
Apa yang ingin saya bincangkan hari ini dengan anda semua
adalah dua, tiga perkara. Satu darinya adalah jika kita mahu berfikir dan
bertindak dengan betul mengenai isu wanita - sama ada dalam sesebuah organisasi
atau mana-mana pusat - dan jika kita tidak mahu membuat kesilapan dalam hal
ini, kita harus
bersihkan fikiran kita sepenuhnya dari idea basi produk-produk Barat.
Jika
anda mahu mencari penyelesaian yang tepat dalam menangani isu wanita, dan
memenuhi keperluan-keperluan utamanya, dan jika anda mahu bergerak maju serta
mencapai hasil pada jangka masa panjang, maka anda harus jernihkan fikiran anda
dari pemikiran-pemikiran Barat tentang isu wanita.
Pemikiran-pemikiran dan pandangan Barat mengenai isu
wanita bukanlah sumber kebahagiaan dan bimbingan buat masyarakat manusia.
1. Pertama sekali, pemikiran mereka adalah berdasarkan
materialistik (kebendaan) dan tidak memiliki unsur ketuhanan. Nah, ini adalah
salah. Apa sahaja ilmu
atau sekolah intelektual yang berasaskan kepada pemahaman dan kepercayaan
materialistik secara asasnya adalah salah.
Pengertian terhadap kebenaran penciptaan harus diketahui, difahami, dan diikuti
bersama dengan pengertian terhadap ketuhanan, kepercayaan pada kewujudan dan
kekuasaan Tuhan dan kehadiran-Nya serta kekuasaan-Nya. Justeru itu, oleh sebab
dasar dan akar pemikiran Barat adalah bersifat materialistik, maka mereka
salah. Ini adalah sebab pertama.
2. Sebab
yang kedua adalah pandangan ekonomi, berdasarkan keuntungan, seperti perniagaan
telah mempengaruhi pandangan Barat terhadap isu wanita. Di Eropah, wanita tidak
berhak memiliki sesuatu. Harta wanita adalah milik lelaki dan suaminya. Mereka
tidak berhak memiliki sesuatu atas nama mereka. Dan apabila demokrasi
dipromosikan di Barat, wanita tidak memiliki hak untuk mengundi.
Dalam
dunia seperti itu, para pelabur secara tiba-tiba memikirkan isu revolusi
industri, kilang-kilang, dan kehadiran berkesan wanita di kilang dengan kos
yang rendah. Kemudian, mereka memberikan hak mengundi kepada wanita untuk
menarik mereka ke kilang-kilang dan memberikan mereka gaji yang rendah. Secara
asasnya, kemasukan wanita dalam arena pekerjaan mempunyai keperluan dan
hasil-hasil yang tersendiri yang mana berterusan hingga ke hari ini.
Oleh
itu, selain dari pandangan Barat adalah bersifat materialistik dan tidak
Ilahiah, ia juga diiringi dengan pandangan ekonomi, berdasarkan keuntungan
seperti perniagaan.
3. Satu
lagi sebab mengapa kita harus menghindari perspektif Barat tentang isu wanita
adalah, dalam pandangan tersebut, wanita adalah alat untuk memuaskan nafsu. Ini tidak boleh
dinafikan. Mereka mungkin berkata, "Tidak, tidak bukan begitu."
Namun, jika seseorang melihat kehidupan mereka, dia akan melihat bahawa inilah
pandangan yang dominan (menguasai pemikiran mereka).
Dalam
persekitaran sosial (Barat), lebih ramai wanita muncul dengan cara yang tidak
sopan, maka lebih bagus.
Mereka
tidak berpandangan begitu untuk kaum lelaki. Dalam mesyuarat rasmi, kaum
lelaki, harus berpakaian dengan betul. Mereka harus memakai tai dan kot. Mereka
harus berpakaian formal dalam majlis seumpama itu. Tetapi dalam mesyuarat
rasmi, kaum wanita muncul dengan cara yang berbeza (yaitu berpakaian tidak
sopan). Ini tidak ada falsafah dan sebab lain kecuali kaum wanita harus
menghiburkan mata bernafsu kaum lelaki.
Hari
ini, dunia Barat adalah seperti ini. Ia adalah secara praktikalnya penindasan
terbesar yang ditunjukkan dunia Barat terhadap wanita.
______________________________________________________
Wanita adalah sumber ketenteraman di rumah. Mereka adalah
satu sumber kedamaian buat lelaki dan anak-anak termasuk kanak-kanak perempuan
& lelaki. Jika wanita itu sendiri tidak menikmati
ketenangan psikologi, maka mereka tidak dapat berkongsi ketenangan mereka
dengan keluarga mereka. Seorang wanita yang dimalukan, dihina dan ditekan
kerana pekerjaannya tidak mampu menjadi wanita terhormat dalam rumahnya. Dia
tidak akan mampu menjadi pengurus keluarga. Sedangkan, pada hakikatnya, wanita
adalah pengurus dalam keluarga.Ini adalah isu utama.
Wanita di rumah biasanya dilihat sebagai golongan kelas kedua yang bertanggungjawab memberi khidmat kepada orang
lain. Pandangan yang sama ini dikongsi oleh ramai orang. Sebahagian orang
secara terbuka meluahkannyadan sebahagiannya tidak, walaupun mereka miliki
kepercayaan yang sama di dalam hati mereka. Ini adalah benar-benar bertentangan dengan apa yang Islam
telah sebutkan.
Saya
telah berulang kali mengutip kata-kata dari hadis termasyur ini:
"Wanita
adalah ibarat bunga. Mereka bukan hamba." [Nahjul Balaghah, Surat 31].
Perkataan
Arab "ghahraman" berarti pekerja atau hamba kepada seseorang.Hadis
itu menyatakan bahawa kita tidak seharusnya menganggap kaum wanita itu sebagai
hamba-hamba di rumah, yang hanya harus melaksanakan kerja-kerja rumah. Bukan
begitu.
Nah, perhatikan bahawa, ini adalah salah satu dari beberapa
perkara tentang wanita : yaitu isu menghormati pekerjaan wanita di rumah. Mereka tidak berkewajiban untuk
melakukan kerja-kerja rumah (seperti memasak, mencuci dll) dan kerja mereka
boleh dibeli.
Yakni, mereka boleh menerima wang dari pekerjaan tersebut.
Ini
adalah perkara-perkara yang wujud dalam Islam dan dalam fiqh Islam. Sebahagian
orang menekankan sebahagian aspek (fiqh) dan melupakan sebagiannya yang lain.
Pada
pandangan saya, salah satu isu utama - adalah isu rumah (yang memberikan
kedamaian) dan keluarga. Perkara asas kepada isu ini adalah keselamatan wanita
dalam persekitaran keluarga, Dan peluang-peluang dalam persekitaran keluarga
serta pengurusan rumah tangga mereka adalah untuk memupuk bakat-bakat mereka.
Tiada apa yang harus menghalang mereka dari menuntut ilmu, membaca, mempelajari
dan menulis. Tentu sekali ini adalah berkaitan dengan para wanita yang berminat
dengan perkara-perkara seperti itu."
Islam melihat lelaki dan wanita sebagai manusia.Tidak
terdapat perbezaan antara lelaki dan wanita dari aspek kemanusiaan, kedudukan
spiritual, dan kebanyakan bakat intelektual dan saintifik yang mereka
miliki.Tetapi mereka miliki dua acuan yang berbeza. Satu acuan dibentuk untuk
suatu tugasan tertentu dan satu acuan lain dibentuk untuk tugasan lainnya.
Terdapat
sebahagian pekerjaan yang tidak sesuai dengan kejadian wanita. Oleh itu, kaum
wanita tidak seharusnya mengejar pekerjaan-pekerjaan seperti itu.Sebahagian
orang mahu mencipta kegemparan dengan berkata terdapat diskriminasi (berat
sebelah) terhadap wanita di universiti, pendidikan dan lain-lain. Diskriminasi
adalah buruk hanya apabila ia bertentangan dengan keadilan.
Bayangkan
dalam satu pasukan bola sepak, anda memberitahu seorang pemain untuk bermain
bahagian serang, dan satu pemain lagi anda beritahu untuk bermain bahagian
pertahanan dan satu lagi menjaga gol. Nah, ini adalah diskriminasi. Jika
seorang pemain yang tugasnya bahagian pertahanan, bermain di bahagian serang,
pasti pasukannya akan kalah. Jika bahagian hadapan disuruh bermain sebagai
penjaga gol - yang mana merupakan satu tugas yang dia tidak tahu bagaimana
melaksanakannya -, maka pasukannya pasti akan kalah.
Ini
adalah diskriminasi, tetapi ia adalah berasaskan keadilan. Dalam keadaan
seperti itu, anda mengamanahkan tugasan yang berbeza kepada individu-individu.
Oleh
itu, kita harus menilai bidang pengajian apakah yang sesuai buat kaum wanita
dengan memberikan perhatian kepada misi-misi agung yang telah dikhususkan buat
mereka. Kita harus menyediakan platform untuk wanita mempelajari bidang seperti
itu (bidang yang membantu mereka mencapai misi mulia mereka)
Kita
tidak harus memaksa mereka mempelajari bidang-bidang tertentu hanya kerana
keputusan mereka dalam peperiksaan.
Bidang-bidang
seperti itu bukan sahaja tidak bersesuaian dengan sifat semula jadi wanita
bahkan misi-misi agung mereka (yaitu mendidik, mengasuh dan mencorak generasi
cemerlang akan datang). Selain itu, pekerjaan yang diberikan kepada mereka
mengikut bidang pengajian mereka mungkin tidak bersesuaian dengan kejadian
(fizikal) mereka.
Pada
pendapat saya, perkara-perkara ini harus mendapat perhatian apabila timbul isu
mengenai pengambilan wanita bekerja
Ringkasnya,
hakikat bahawa kaum wanita tidak boleh melakukan semua pekerjaan yang kaum
lelaki lakukan tidak harus dianggap sebagai satu kehinaan atau satu kecacatan.
Bukan begitu. Hanya perkara-perkara yang tidak bersesuaian dengan sifat semula
jadi (yang dianugerah) Tuhan sahaja, adalah perkara buruk.
Isu wanita adalah sebuah isu yang penting. Orang-orang
yang terbaik untuk membuat tindakan susulan dan menyelesaikan isu ini adalah
kaum wanita itu sendiri.
Salam
dan semoga rahmat Allah mencucuri anda semua.23"
Imam Ali Khamenei:-
Pemimpin
Agung Bertemu dengan para Wanita Elit (11 Mei 2013)
"Kita
tidak boleh sama sekali bersikap pasif dalam menghadapi wacana (idea-idea
pemikiran) Barat. Sebaliknya, kita harus mengetengahkan wacana Islam berkenaan
dengan isu wanita, dengan berani dan bersemangat."
"Mengapa
harus kita bersikap pasif bila berhadapan dengan wacana Barat mengenai isu
wanita sedangkan Islam memiliki idea-idea dan pemikiran yang lebih sempurna dan
meyakinkan dalam isu ini,"
Beliau
mengulang, "Barat sedang mencari cara untuk membuatkan wanita melakukan
kerja-kerja yang sesuai dgn fizikal dan intelektual lelaki, dan mahu
menggambarkan seolah itu adalah satu bentuk kelebihan dan kehormatan bagi
wanita."
Ayatullah
Khamenei berkata bahawa adalah tidak salah untuk seorang wanita dibiarkan
memegang jawatan eksekutif,
"Yang
salah adalah untuk merasa bangga apabila terdapat sejumlah besar wanita dalam
posisi eksekutif, kerana ini selari dengan wacana Barat."
Pemimpin
Tertingi Revolusi Iran itu mengulang : "Apa yang harus menjadikan kita
merasa bangga adalah apabila terdapat ramai wanita yang mujahid dan yang
intelektual yang terlibat aktif dalam arena
kebudayaan dan politik,"
Ayatullah Khamenei berkata, "Semua ahli keluarga harus sentiasa
berkelakuan hormat terhadap para wanita. Persekitaran dalam keluarga haruslah
mewujudkan satu suasana di mana anak-anak mencium tangan ibu mereka. "
Pemimpin Tertinggi Revolusi Islam menambah, "Jika
budaya menghormati kaum wanita itu dapat diterapkan dengan kukuh dlm kehidupan,
maka banyak masalah dalam masyarakat kita akan selesai dan kaum wanita tidak
akan ditindas."
Imam Ali Khamenei :-
"Kehebatan
Zainab al Kubra (sa) tidak boleh dibandingkan dengan mana-mana peristiwa besar
yang lain dalam sejarah. Ia hanya boleh dibandingkan dengan peristiwa Ashura
itu sendiri dan pastinya, kedua peristiwa ini, melengkapi satu sama lain."
Petikan
: Ucapan Pertemuan Rahbar dengan Komander Basij (20/11/2013)
____________________________________________________________________________________________
Sayyid Moustafa Qazwini
Fatma: Apakah pandangan Islam mengenai
kedudukan dan tanggungjawab wanita dalam masyarakat?
Sayyid: “Wanita dicipta untuk menjadi
sebahagian dari masyarakat. Wanita adalah untuk membantu dalam memastikan
moral, memelihara keselamatan dan memastikan kesejahteraan generasi akan
datang, dan untuk menjadi ibu. Wanita dicipta untuk menjadi ibu dan pendidik
kepada anak-anak, serta beberapa peranan penting yang lain.
Dalam
zaman kita, sebahagian wanita telah hilang rasa bangganya dalam menjadi ibu.
Kehormatan, kemuliaan, dan kekaguman dalam menjadi ibu telah gugur. Sebahagian
memandang status ‘ibu’ atau ‘suri rumah’ sebagai sesuatu yang merendahkan
martabatnya. Tidak ada yang memalukan atau hina dalam menjadi suri rumah atau
ibu. Tidak ada yang tidak kena dengan menyayangi dan memelihara keluarga.
Sebaliknya,
ibu adalah asas yang paling penting di mana anak-anak bergantung. Para ibu
adalah pendidik bagi anak-anak; mereka adalah guru kepada anak-anak. Anak-anak
memandang tinggi ibu mereka, mengaguminya, belajar dari ibunya, mewarisi
karakternya, akhlak indahnya, dan kasih sayangnya. Menjadi ibu adalah sesuatu
yang indah, berharga dan penting. Ia adalah sebuah pengembaraan yang panjang
dan sukar untuk menjadi seorang ibu yang setia.
Walau bagaimanapun, kepentingan bapa tidak boleh dipandang
ringan. Peranan seorang bapa sangat sangat penting kepada kesejahteraan
keluarga dan ketiadaannya akan mencipta pelbagai kesukaran. Namun, ketiadaan seorang ibu boleh menjadi bencana bagi
keluarga. Ibu adalah ikatan yang memastikan kesatuan keluarga.
Ibu adalah pembina masyarakat. Merekalah yang membesarkan
pemimpin-pemimpin hebat, para saintis, doktor, suami, isteri, bapa dan ibu.
Seorang ibu boleh merubah keseluruhan masyarakat dengan mengasuh seorang anak.
Anak ini boleh merubah keseluruhan negara. Secara dasarnya, ibu menulis sejarah24.”
Sumber:
24. A New Perspective : Women of Islam
oleh Sayyid Moustafa Qazwini http://www.al-islam.org/wii-persp-edt2/
No comments:
Post a Comment
Note: only a member of this blog may post a comment.